El nou calendari escolar, com tots els temes que parlen d’educació, aixeca polseguera i promet ser motiu de protestes diverses i potser també de vagues.
Avui no em centraré en analitzar ni en opinar sobre el nou calendari en la seva totalitat de canvis, simplement vull comentar un dels temes que han sortit les últimes setmanes que és la suposada manca de monitors per la ja famosa setmana blanca del febrer o març.
La meva proposta toca de ben a prop les facultats de magisteri: tenint en compte que el nou calendari pretén canvis importants seria bo que els futurs docents se n’aprofitessin d’alguna manera. I si els futurs mestres organitzessin les activitats a les escoles com a pràctiques de carrera supervisades pels propis tutors de la facultat? no seria la manera d’acostar-los amb més responsabilitat a les escoles, encara que sigui només una setmana, i aconseguir que agafessin més experiència? actualment a l’escola vénen estudiants de pràctiques que tenen un paper força secundari pel que fa a l’organització d’activitats, jo crec que tothom hi sortiria guanyant. També podrien ser organitzades per monitors titulats i futurs mestres conjuntament, la qüestió és seure i parlar-ne, oi?
Una societat com la nostra que ha estat capaç d’organitzar un dels millors Jocs Olímpics de la història, desenes de mundials de tots els esports i actes de repercussió mundial no s’ha d’espantar per una setmana a un any vista; podem fer això i molt més, és qüestió de proposar-s’ho.
Jordi Roca i Font (Vic,1975). Sóc mestre de primària especialista en EF i coordinador TIC en una escola pública osonenca. Sóc pare d'una pubilla des del 2006. De postres demano mel i mató, calço un 44'5 europeu i la melodia del meu mòbil és el Something stupid d'en Sinatra.
Anna Manso
13/10/2010 10:22
Hola Jordi,
la teva idea és massa bona, massa raonable i massa assumible!
Sí, les facultats, els sindicats de monitoratge pel lleure i les escoles s’haurien de posar d’acord, però vaja, tu ho has dit, aquest país ha organitzat uns Jocs Olímpics! Completament d’acord que no cal fer d’esquirol, però també cal entendre que hi haurà llocs on faltaran monitors. I fer pràctiques tots els alumnes de magisteri n’han de fer en un moment o altre i si es fa en un moment que va bé a tothom, doncs bingo.
Pel que fa a l’existència de la setmana blanca a mi, com a mare, no m’afecta. No m’afecta ni gota. Ni mitja. Ni un quart. Si a algú li molesta el nom bategem-la com a setmana rosa, o gris perla, o el color que ens vingui de gust. Quan dic que no m’afecta vull dir que aquella segona setmana de setembre en la que SEMPRE m’havia d’espavilar per trobar un casal ara l’han traslladat a principis de març. Ah, doncs mira, enlloc de pagar una morterada a principi de curs, o pago en dues vegades. És clar, m’afectarà en negatiu si no hi ha prou propostes. Però també m’ha afectat en positiu que els meus fills hagin iniciat el curs una setmana abans.
El que vull dir és que no és un canvi tan radical de logística. Què farem amb els nens? Si podem fer vacances i si no podem el de sempre, casals, avis, etc. El mateix que fem sempre, perquè els nens tenen més vacances que els pares.
Jordi, segueix amb les bones idees. No en sobren.
nurialleure
29/06/2010 14:36
Hola Jordi,
ja era hora que alguna persona penses com jo!!
Crec que a els futurs i futures mestres els hi vindria molt be alguna setmana de practiques es algun esplai, colònies o casals, per responsabilitzar-se en alguna mesura de un reduït grup d’infants i posar a la practica o assimilar recursos de tota mena, alguns tant senzills i basics com la mobilitat, els jocs, cançons etc..recursos que molt sovint en els centres educatius no els hi han facilitat massa i a els quals els serà de molta ajuda poder recórrer durant els primers passos com a mestres.
Si, potser la setmana blanca seria una bona oportunitat, compartida amb monitors/es titulats, per fer el traspàs del recursos i experiencies.
JRoca_Font
10/02/2010 15:14
Contestaré una mica a tothom i donaré el meu punt de vista d’això de la setmana “blanca”.
Estic d’acord amb alguns dels comentaris en el sentit que aquesta setmana s’ha col·locat d’una manera sorprenent sense tenir en compte moltes coses. A Catalunya hi ha entre 5 i 6 milions de persones afectades directament per aquesta setmana: alumnes, familiars, mestres, etc… Poca broma! La gent que té la sort de tenir feina no se’n pot cuidar dels nens si no té familiars en disposició o cangurs per tant:
- Hi ha d’haver la possibilitat d’obrir les escoles i oferir serveis a les famílies que no puguin cuidar-se de les criatures per diferents raons. Aquesta possibilitat hauria de ser gratuïta (només faltaria!). La meva proposta està enfocada a aquesta opció.
- S’hauria de fer alguna cosa a nivell empresarial perquè molta gent pugui accedir a tenir vacances durant aquesta setmana per estar amb els fills. Com que les vacances no són regalades això suposaria retallar les habituals vacances d’estiu i m’imagino que moltes famílies no estarien disposades a acceptar-ho.
Tot plegat és un debat ben candent, avui no em penso perdre el “Banda Ampla” de TV3 on es parlarà d’aquest i altres temes educatius.
Salut
Marta Rafecas
10/02/2010 12:54
Jo també ho penso això, Susanna. I la gent em diu: home, però no faran mates, ni anglès… D’acord, però es llevarana la mateixa hora, portaran el mateix ritme, estaran als mateixos espais…
El problema que té aquest govern és que es volen assemblar a Europa només de cara a la galeria. Segur que no es proposen assemblar-s’hi quant als pressupostos que es dediquen a educació, o a les facilitats per les famílies per conciliar vida laboral i familiar, o a millorar la sanitat pública…
Tot és a mitges. Només s’acosten a Europa amb el que no els costa cap esforç a ells, als polítics, al govern.
Jordi, em sap greu perquè ets molt positiu i t’ho prens tot molt bé, però a mi em sembla un estirabot sense sentit, aquesta setmana blanca… I no vull dir que els nens no necessitin descansar, eh! Però les coses no es fan així…
SUSANNA
10/02/2010 12:39
RECORDEU QUINES EREN LES RAONS PER LES QUÈ ES VA FER LA SETMANA BLANCA? ESCURÇAR VACANCES D’ESTIU I QUE ELS ALUMNES DESCANSESSIN D’UN SEGON TRIMESTRE MASSA LLARG (SEGONS L’ANY, NO?)I ELS PAPES I MAMES APROFITESSIN PER ESTAR AMB ELS SEUS FILLS. SI ELS NENS I NENES CONTINUEN ANANT A LES ESCOLES A FER CLASSE AMB MESTRES EN PRÀCTIQUES, PER A QUÈ SERVEIX REALMENT AQUESTA SETMANA?
Àngel
07/02/2010 12:19
Observacions:
1) Hi ha uns professionals del lleure, amb empreses que els contracten, amb drets laborals… i amb afectacions que NO es tenen en compte… No podem fer d’esquirols!!!
2) Hi ha un Conseller que “posa primer el carro davant dels bous…” NO ha consensuat amb ningú la seva proposta… No es trcata de donar sortides a una mala proposta… Es tracta de consensuar amb tothom (mestres, famílies, ajuntaments, empreses del lleure, patronals i sindicats….) qualsevol proposta de canvi…
EL conseller, il·luminat, llença una proposta i vol que el món s’adapti… Pensa que és motor de canvi… NO: el Conseller sap que ha def er propostes i debatre-les en el si dels espais de negocaició… i abans de llençar-se a la piscina, que obri espais pere coliir opinions… No com ho vol remediar ara: qui dóna les millors idees a les seves propostes que neixen sense cap tipus de consens sindical, laboral ni social…
Àngel
miquel
07/02/2010 2:04
tot i que és un tema que s’ha de parlar, en pocs dies estarà aprovat per decret en què marca el calendari de cares a l’any vinent i no tenim solucionat el problema de qui es farà càrrec dels infants a l’escola durant aquella setmana. Personalment, que cal una mica de previsió abans de tirar endavant quelcom que afecta a molta gent (pares, mares, avis (per part de la família del nen/a), mestres, monitors,…) Al cap i a la fi, ens adaptarem i farem el que toqui, però ja tenim experiències que ens poden servir d’exemple per a no tornar a cometre errors per falta de previsió, com ara la sisena hora, amb tota la seva problematica per aplicar-la a les escoles, on ara per ara encara hi ha alguna tipologia que no l’han tingut en compte, perquè?????? ja se sabrà alguna vegada, no?
JRoca_Font
28/01/2010 22:59
Anna,
1- Aquest conseller, a diferència dels anteriors, no ha sigut mai mestre i per tant desconeix la realitat de les escoles.
2- Jo crec que hi ha d’haver alguna fórmula perquè els estudiants de tercer de magisteri puguin cobrir d’alguna manera aquesta setmana. Si estem d’acord que algú titulat amb el títol de monitor de lleure pot fer-ho, per què no podrien fer-ho futurs docents amb més preparació i sota supervisió dels tutors de la facultat? o potser combinant monitors i futurs docents, o futurs docents titulats; crec que seria bo parlar-ne i buscar alguna solució, les facultats han de moure fitxa i el Departament aportar solucions.
Gràcies per comentar
Salut
Anna
28/01/2010 21:19
Dues coses:
1.- Setmana blanca?? es coneix la realitat de les nostres escoles?? toquem de peus a terra, siusplau!! que actualment la majoria dels nostres alumnes no poden pagar-se l’autocar per anar a teatre i el Sr. Maragall diu que vagin a esquiar??? quina vergonya! quina llàstima tenir un conseller que no sap quina és la realitat de les nostres escoles!
2.- Mestres en pràctiques a cobrir la setmana de febrer?? sóc mestra i he tingut alumnes en pràctiques i mentre fan pràctiques no poden quedar-se sols a l’aula, sempre hi ha d’haver el mestre titulat i de referència. Per tant… aquesta solució la veig inviable!
Salutacions!
JRoca_Font
22/01/2010 7:55
Galderich,
la clau és que el canvi de calendari escolar és un canvi en part que afecta tota la societat i per tant tothom hi ha de posar de la seva part, les Universitats hi tenen molt a dir i crec que s’hi han d’implicar. La bona notícia és que falta més d’un any, tenen temps per pensar i actuar.
Sí, això de setmana blanca és una manera de dir-ho molt elitista, la majoria dels alumnes del país no s’ho poden permetre, només els autocars per anar a esquiar ja valen molts diners, a les escoles cada vegada vigilem aquestes despeses en les sortides.
Rafel,
contesto una mica com en l’anterior comentari. En aquest cas crec que seria bo mirar els veïns del Nord per veure com s’ho fan i veure si en podem treure alguna cosa positiva de la seva experiència.
Gràcies per comentar.
Salut
Rafel
21/01/2010 23:25
És una bona proposta. Una manera de trencar també la separació entre monitoratge i mestres.
Però si la “setmana blanca” només afecta l’escola, però no la Universitat per poder realitzar aquestes pràctiques ho veig difícil.
A França el tema de les setmanes blanques funciona des de fa temps, però implica també el món del treball. Per exemple la Catalunya Nord la té del 13 al 28 de febrer i del 10 al 25 d’abril també.
Salut
galderich
21/01/2010 22:29
Jo crec que el problema és que no hi ha prous alumnes de magisteri per suplir totes les mancances. I l’altre problema és que molt monitors són alumnes d’Universitat. Si no se’ls dona la setmana lliure (com pot passar a magisteri) no tots poden estar disponibles…
A més, això del nom de la “Setmana blanca” ho trobo d’un pijo que em fa tremolar! Setmana blanca per a qui, pels nèts del conseller? Els altres la neu en foto!
Tant que es van “esforçar” per canviar els noms de les vacances de Nadal i Setmana Santa perquè no tinguessin cap mena de connotacions i ara, vinga, tots a esquiar segons aquest nom!
Marta Rafecas
21/01/2010 18:53
Sí, tal com ho planteges no està malament. Com a mínim és una opció possible que es podria veure com va el primer any i, després, valorar-ho… A veure si t’escolten!
JRoca_Font
21/01/2010 17:49
Marta,
jo crec que la qüestió és seure i parlar-ne, si és cert que a primer de magisteri la majoria no se’n sortirien jo diria que a tercer se’n sortirien amb ajuda. La meva proposta va més encarada a tercer de carrera. Cal tenir en compte que si acaben la carrera al juny és possible que tres mesos després ja estiguin treballant amb totes les de la llei.
La fórmula ideal no la sé però si els futurs docents complissin uns requisits com per exemple tenir el títol de monitor de lleure o demostrar experiència en l’organització d’activitats a la quitxalla podria anar molt bé. Jo ho faria també amb supervisió dels tutors de la facultat i una fórmula combinada entre futurs mestres i monitors titulats.
Hem de pensar que actualment els monitors de lleure titulats organitzen estades a l’estiu (o durant tot l’any) amb molts nens i nenes i que la formació d’un futur docent quan ja fa tercer és més elevada que la d’un monitor de lleure.
A mi el que em va molestar van ser els comentaris d’alguns sindicats criticant la setmana aquesta “blanca” dient que faltarien monitors, si falta més d’un any! i treure’s el títol no costa gaire! ho sé per experiència ja que el tinc.
Bé, veig que m’allargo massa, espero haver-me explicat millor.
Gràcies per comentar.
Salut
Marta Rafecas
21/01/2010 12:13
Jordi, em sembla una bona reflexió, però això implicaria deixar els alumnes de magisteri “solos ante el peligro”? No vull menystenir a ningú, però la carrera t’ensenya molt poc i si encara no han estat mai en una aula amb 25 o 30 nens… buf! I si durant la setmana blanca els mestres habituals no hi són (perquè no hi seran, oi?), mmmm… fa una mica de cosa, no?
Això sí, segur que de ganes i bona voluntat n’hi posen molta! I també convenen aires nous, m’imagino…