El català a la xarxa

divendres, 14/03/2014

A la xarxa hi aportem de manera creixent dades, textos, audiovisuals… Informacions que permeten copsar l’estat de la nostra llengua a Internet. Segons el portal “El català, llengua digital“, el català és la 8a llengua en penetració d’Internet i la 19a en nombre de pàgines web per parlantÉs de les llengües més actives a la Viquipèdia i el domini .cat és un dels dominis amb un percentatge de creixement més alt a tot món. La nostra llengua és present a programes, aplicacions mòbils, lectures i narracions digitals… Configura una xarxa viva que comparteix i comenta cultura, música, teatre, sèries de televisió, cinema, partits de futbol, exposicions, paisatges, experiències, receptes de cuina, festes i celebracions.

Encara que la tecnologia pugui semblar freda, esdevé un punt de trobada per repensar-nos i posar en valor l’emoció, la comunicació, l’empatia, l’aprenentatge, la identitat i el diàleg. No sabem quin paper hi jugaran els mitjans de comunicació i les noves interfícies de les tecnologies que apareixeran en el futur, però aquesta setmana hi celebrarem plegats el Dia de la poesia catalana a internet i el Dia mundial de la poesia. Esmolem els hashtags: #jollegeixo #dmpoesia #llegimipiulem #piulempoesia

Alguns enllaços d’interès:

  1. Baròmetre de l’ús del català a Internet
  2. Traductor a llengues europees
  3. Optimot i consultes lingüístiques 
  4. DIEC http://dlc.iec.cat
  5. Novetats dels termes dels dispositius mòbils 
  6. Portal de les lletres catalanes: qui és qui
  7. Corrector gramatical LanguageTool
  8. Diccionari lliure de sinònims, antònims i mots afins OpenThesaurus
  9. Música de poetes
  10. Diccionari català-valencià-balear
  11. Prova de nivell dels cursos de català de la UOC Quin nivell tinc?
  12. Recursos per al professorat
  13. Institut Ramon Llull
  14. Comunitats catalanes a l’exterior
  15. Acolliment lingüístic del CPNL
  16. Parelles lingüístiques virtuals

Aportacions a la Viquipèdia en funció de la llengua emprada

Mobilitat i connexions

divendres, 28/02/2014

Sóc d’una generació que ha conegut la vida en societat abans i després de l’expansió d’Internet. Alguns ho deuen considerar una sort, d’altres una pèrdua de la seva zona de confort, d’altres ni s’hi deuen haver fixat o simplement no els interessa. Cada cop és més difícil trobar persones que no utilitzin un mòbil, una tauleta o un ordinador per ser a la xarxa. La multiplicació de les connexions afecta molts àmbits de la vida, com la comunicació, el coneixement, l’educació, la política, la producció, el transport, l’economia… i possibilita noves formes de pensar, sentir i actuar.

L’evolució tecnològica és constant i el mercat segueix un ritme incansable. El Mobile World Congress també creix, amb unes dades de participació de més de 1.800 empreses ocupant 98.000 metres quadrats d’exposició i amb més de 80.000 assistents de 200 països. Cal reconèixer la tendència de connectar aparells domèstics, mitjans de transport i elements portables com polseres, rellotges, ulleres, peces de roba… Productes que sovint porten incorporada l’etiqueta smart (intel·ligent). A veure si nosaltres també som smarts, responsables, crítics i sostenibles davant l’allau d’informació, consums, emocions i valors. I feliços, al capdavall.

Notícia: Mobile World Capital Barcelona impulsa la innovació en l’entorn educatiu. El programa mSchools, premi especial als Global Mobile Awards 2014

Presentació: MOVILIDAD Y APRENDIZAJE a EduMóvil: Dispositivos móviles y educación. Facultad de Formación de Profesorado y Educación. Universidad Autónoma de Madrid.

Un any ple de colors

divendres, 27/12/2013

Escric aquestes línies per desitjar-te un any ben especial, que sigui millor que el que hem passat. Tant de bo suposi un punt d’inflexió, un pas endavant per construir una societat, un país i un món millors. Per dissenyar un futur ple de colors, on puguem aprendre una àmplia gama de matisos on ens hi reconeguem. On compartim la cultura, la il·lusió, la passió, la confiança, l’esforç, la generositat, la creativitat, la innovació, la humilitat, el compromís, la justícia, la solidaritat… I deixem enrera els “grisos” i el to de les pel·lícules en blanc i negre que ens recorden temps passats. Uns temps del No-Do que sembla que alguns volen tornar a fer presents.

Així doncs, per construir un demà que valgui la pena haurem de pintar el nou any amb pinzellades de bons propòsits. Perquè en les nostres maneres de viure és preferible educar la participació ciutadana, educar en la democràcia i l’activitat responsable a les xarxes socials, en el lloc de prohibir. Educar per a desenvolupar-nos com a persones a través de les nostres diverses intel·ligències i de les competències bàsiques. Malgrat totes les dificultats actuals i futures, que no són poques, la comunitat educativa no pot oblidar les sàvies i vigents paraules del poeta “Tot està per fer i tot és possible”. Que tinguem un any ple de colors!!!!

Metàfora de la diferència entre les assignatures i la complexitat de la realitat.


Cançó del meu alter ego que cito al parlar de la identitat digital de les persones.

La Competència Digital

divendres, 8/11/2013

El Departament d’Ensenyament ha presentat les competències bàsiques de l’àmbit digital per a l’educació primària i l’educació secundària obligatòria. La competència digital no es desenvolupa de forma aïllada, sinó que afecta de forma transversal totes les  àrees de coneixement. La digitalització, internet i les xarxes socials són importants per tal d’entendre i actuar en la comunicació, la identitat i la ciutadania actuals. Avui en dia cal salvar la desigualtat que suposa la fractura de no ser capaç de gestionar informació, resoldre problemes i relacionar coneixements correctament . És un repte sovint complex de gestionar dins i fora de les aules. Aprendre de la tecnologia present entre nosaltres, aprendre amb la tecnologia i aprendre envoltats de tecnologia ens pot ajudar a personalitzar els aprenentatges i a aprendre socialment al llarg de la vida.

Enquesta sobre l’ús de les TIC de l’INE


Generació Digital: la tecnologia ha canviat les aules?

Formació + Innovació = Escola d’Estiu

divendres, 12/07/2013

Les Escoles d’Estiu són una bona oportunitat per a formar-nos i plantejar-nos innovacions a la pràctica docent. Són un espai de trobada professional, de reflexió i d’intercanvi d’experiències. El curs vinent se celebrarà el centenari del seu naixement, amb l’esperit de renovació pedagògica.  Les Escoles d’Estiu s’han estès a molts punts del territori i es complementen amb l’oferta universitària. També s’han obert a diversos escenaris telemàtics formals i no formals en constant evolució. En el context actual ple de dificultats caldrà veure com vehicular-hi les xarxes professionals, de centres i d’institucions educatives.

Des de fa uns quants cursos col·laboro en l’Escola d’Estiu de l’A.M.Rosa Sensat.

Va de MOOCs (cursos oberts massius en línia)

dijous, 20/06/2013

Davant l’expansió dels MOOCs (Massive Open Online Courses) i d’altres plataformes utilitzades per a l’aprenentatge a distància en destaco tres aspectes en el moment actual:
1. Ha augmentat la possibilitat d’aprendre connectats a qualsevol lloc i moment (per exemple, durant l’estiu), gràcies a la digitalització de continguts i a la connexió a d’altres persones.
2. La formació, informal o no formal, té repercusions a l’educació institucionalitzada.
3. Tota acció formativa pot considerar l’aprenentatge social i personalitzat de cada aprenent.

Exemples de casa nostra de diversos espais que ens ajuden a aprendre a diferents etapes:

  • Activitats per etapes, a l’EDU365
  • Educació Secundària i adults, a l’IOC: MiniOPs
  • Universitat i professionals, a l’ARA i UOC: MestresClass

Aquests canvis conduiran a la nova revolució educativa que anuncien els gurús?

#SantJordi és 2.0?

dimecres, 17/04/2013

Sant Jordi és la festa on mostrem la nostra identitat de forma alegra i constructiva. Els carrers s’omplen de persones amb el desig de retrobar els sentits i de regalar emocions a les persones estimades. És la diada on es fon la llum de la primavera amb l’olor de les roses i els colors dels llibres. És el moment de la trobada entre els lectors i els autors que aprofiten per comentar les obres i intercanviar experiències. Lectures i confidències que inspiraran noves mirades, nous pensaments i noves realitats. Per tot això, podem dir que #SantJordi és interacció, és compartir amb les nostres xarxes, és actitud Dos Punt Zero. Feliç diada!!!

Enguany signaré el llibre Connecta’t per Aprendre a la Rambla a la parada de l’A. M. Rosa Sensat. És un bon moment per donar valor al fet d’aprendre i a la no sempre fàcil tasca docent.


Vídeo de la presentació de llibre amb la Núria Vilà i en Pere Darder, que han estat grans mestres meus, dins i fora de les aules. Gràcies a tothom que en un moment o altre hi ha participat!

Fotografies de la Signatura de Connecta’t per Aprendre a Barcelona.

Biblioteca escolar 2.0

divendres, 15/03/2013

Amb l’actual facilitat d’accés a la informació i a la lectura en diferents suports, espais i moments es veu afectat el paper de les biblioteques? La biblioteca escolar pot aprofitar les noves tecnologies per tal de dinamitzar activitats, recursos i serveis de la biblioteca tradicional i augmentar-ne la seva visibilitat social. Amb els nous escenaris de treball creatius i col·laboratius oberts a la comunitat educativa es pot aprofundir en la lectura multimodal i desenvolupar el tractament de la informació i la competència comunicativa i digital. Ja hi ha institucions que han obert el camí.

Nou espai amb eines, recursos i lectures: Biblioteca Escolar 2.0.

Aprenentatge mòbil

divendres, 22/02/2013

Cada vegada és més fàcil poder aprendre a qualsevol hora des de qualsevol lloc, si sabem accedir a les fonts d’informació adequades i construir coneixement. Les tecnologies hi poden ajudar i ho faran més en el futur. A finals d’aquest any hi haurà més dispositius mòbils que persones. Estan presents a les vides dels joves, un 92% té telèfon mòbil, que utilitzen sovint per a l’oci i la comunicació. En molts centres educatius aquests aparells estan prohibits perquè interfereixen en el desenvolupament de les classes. Un plantejament oposat és la tendència a utilitzar el propi dispositiu a l’aula, conegut com a Bring your own device (BYOD) per a desenvolupar les diferents àrees del coneixement. En el marc del Mobile World Congress es presenta l’acció de l’iSchool a Estats Units i la d’un institut de Lleida que aprofiten les seves possibilitats educatives.


Portàtils, mòbils, tauletes tàctils, fins i tot ulleres comandades per veu…

Felicitats als guanyadors i participants #MobileLearningAwards

Xafarderies 2.0

dijous, 24/01/2013

El fenomen Informer confirma 1) el poder de la visualització que tenen les xarxes socials 2) que cal educar els seus usuaris i 3) que tota la societat critica, només cal veure certs programes de televisió de gran audiència. La digitalització permet visualitzar en temps real pràctiques socials que no es registraven o quedaven a la porta d’algun lavabo públic. L’Informer facilita el comentari anònim de xafarderies i evidencia els assetjaments, que malauradament ja es donaven abans. Prenent les accions legals que siguin necessàries, potser cal educar el comportament dins de l’entorn digital, tal com ho fem a fora.


TV3 s’ha assegurat que tothom conegui les xafarderies en versió 2.0