Com aprenem en un món digital? Els entorns personals d’aprenentatge (PLE)

divendres, 11/07/2014

Des de sempre tots tenim un entorn del que aprenem: la família, les amistats, l’escola, els mitjans de comunicació… Avui en dia, amb les noves comunicacions, aquest entorn s’ha eixamplat. Gràcies a la digitalització, la web 2.0 i les Xarxes Socials podem accedir a informació que no teníem a l’abast i a persones expertes que ens poden ajudar a un sol clic de distància. No podem separar amb una línia clara què aprenem connectats o desconnectats, en digital o presencialment, de l’educació formal o informal. De totes maneres, aprenem constantment al llarg i ample de la vida. Tots ho fem segons un model propi, una manera d’entendre aquests processos (perquè en algun moment hem passat per una escola i hem interioritzat aquest model). Però les formes d’aprendre i d’entendre l’aprenentatge són diverses i, més encara en un món digital. Les podem pensar, dissenyar i prendre consciència de com construim el nostre PLE (Personal Learning Environment), el nostre Entorn Personal d’Aprenentatge.


Presentació a la Universitat d’Alacant: Entorns innovadors d’aprenentatge

Fòrum Internacional d’Educació i Tecnologia

dijous, 26/06/2014

En el marc de l’eix de “Pensament” del Tricentenari de Catalunya (1714-2014) es celebra a Tarragona el FIET: Fòrum Internacional d’Educació i Tecnologia.  El seu lema és prou significatiu: nous escenaris d’aprenentatge des d’una visió transformadora. Planteja a partir de reunions, conferències, tallers i fires com han de ser els escenaris de coneixement en un entorn digital. Més de 100 experts internacionals i de les universitats catalanes han desenvolupat 11 línies de treball que posen en valor les experiències d’aquí i contrasten experiències d’arreu del món. En l’eix temàtic en la de Xarxes Socials i Participació Ciutadana es planteja com les interaccions socials a les plataformes virtuals col·laboratives a nivell local i global obren noves possibilitats educatives. Perquè val la pena pensar com volem que sigui el nostre país en el futur, també en l’educació, també en el context digital.

100 anys d’Escola d’Estiu

dimecres, 4/06/2014

Enguany l’Escola d’Estiu dels mestres celebra els 100 anys del seu naixement, el mateix any de la constitució i per encàrrec de la Mancomunitat de Catalunya. Sembla ser que abans d’aquesta data ja hi havia docents que es trobaven per aprendre entre iguals per tal de millorar la seva tasca. Són més de 100 anys de compartir necessitats, neguits i experiències. Més de 100 anys de compromís, de treball i de renovació pedagògica pensant en l’alumnat d’una societat que ha anat canviant. Avui en dia, cada vegada més, les persones aprenem de llocs més diversos, en entorns no sempre acadèmics. En entorns que poden ser presencials i virtuals.  L’espai on aprenem pren importància perquè condiciona la nostra manera d’aprendre. Quines variables hi intervenen? Com podem modificar-les? Com ens ajuden les tecnologies, internet i les xarxes socials a aprendre a qualsevol lloc i moment?

Mirarem d’acostar-nos a les respostes en el curs Entorns on aprendre: la meva escola és el món. Reflexionarem a partir de les nostres aportacions, documentacions i experiències, al voltant dels espais per aprendre en la nostra societat i com podem repensar-los per al nostre desenvolupament personal i social.

Big Data i Educació

dijous, 15/05/2014

Hi ha una frase que ha fet fortuna a les xarxes socials: “si un servei és gratuït, potser tu no ets el seu client, sinó el seu producte”.  Els usuaris ens hem acostumat a consumir serveis digitals com són la missatgeria, els jocs o l’emmagatzematge d’arxius sense haver-los de pagar.  Els ingresssos de les empreses vénen de la publicitat, dels usuaris Prèmium i en alguns casos de la gestió de les dades generades amb les nostres pautes de comportament i de consum. I això, poden fer-ho a nivell col·lectiu.

El Big Data, o dades massives, és un terme que fa referència a grans conjunts de dades (que no paren de créixer) que es poden analitzar, combinar i visualitzar. Poden servir per a l’estudi de camps ben diversos com la metereologia, les malalties, l’extinció d’animals o el periodisme. A les Smart Cities, amb les dades recollides per sensors es poden donar millors respostes i més ràpides als ciutadants. Són informacions que poden servir per pensar-nos d’una altra manera, per participar, per investigar, per innovar, per prendre decisions…

Cada vegada més institucions públiques obren part de les seves dades amb la voluntat de ser més transparents. Però hi ha moltes preguntes a l’aire o al “núvol”: Quines dades es poden obrir? En quin grau? Com poden afectar al món de l’educació? Com s’haurien d’utilitzar les dades com els resultats acadèmics, els informes com el PISA, el nivell de formació dels docents, l’èxit de centres educatius o els rànquings d’universitats? Com ajuden a millorar els processos d’ensenyament i aprenentatge les analítiques d’aprenentatge (Learning Analytics) generades per l’alumnat en Entorns Virtuals d’Aprenentatge? Qui prendrà aquestes decisions? Ho sabrem?

Recomano la visita a l’exposició Big Bang Data que acull el CCCB.

El català a la xarxa

divendres, 14/03/2014

A la xarxa hi aportem de manera creixent dades, textos, audiovisuals… Informacions que permeten copsar l’estat de la nostra llengua a Internet. Segons el portal “El català, llengua digital“, el català és la 8a llengua en penetració d’Internet i la 19a en nombre de pàgines web per parlantÉs de les llengües més actives a la Viquipèdia i el domini .cat és un dels dominis amb un percentatge de creixement més alt a tot món. La nostra llengua és present a programes, aplicacions mòbils, lectures i narracions digitals… Configura una xarxa viva que comparteix i comenta cultura, música, teatre, sèries de televisió, cinema, partits de futbol, exposicions, paisatges, experiències, receptes de cuina, festes i celebracions.

Encara que la tecnologia pugui semblar freda, esdevé un punt de trobada per repensar-nos i posar en valor l’emoció, la comunicació, l’empatia, l’aprenentatge, la identitat i el diàleg. No sabem quin paper hi jugaran els mitjans de comunicació i les noves interfícies de les tecnologies que apareixeran en el futur, però aquesta setmana hi celebrarem plegats el Dia de la poesia catalana a internet i el Dia mundial de la poesia. Esmolem els hashtags: #jollegeixo #dmpoesia #llegimipiulem #piulempoesia

Alguns enllaços d’interès:

  1. Baròmetre de l’ús del català a Internet
  2. Traductor a llengues europees
  3. Optimot i consultes lingüístiques 
  4. DIEC http://dlc.iec.cat
  5. Novetats dels termes dels dispositius mòbils 
  6. Portal de les lletres catalanes: qui és qui
  7. Corrector gramatical LanguageTool
  8. Diccionari lliure de sinònims, antònims i mots afins OpenThesaurus
  9. Música de poetes
  10. Diccionari català-valencià-balear
  11. Prova de nivell dels cursos de català de la UOC Quin nivell tinc?
  12. Recursos per al professorat
  13. Institut Ramon Llull
  14. Comunitats catalanes a l’exterior
  15. Acolliment lingüístic del CPNL
  16. Parelles lingüístiques virtuals

Aportacions a la Viquipèdia en funció de la llengua emprada

Mobilitat i connexions

divendres, 28/02/2014

Sóc d’una generació que ha conegut la vida en societat abans i després de l’expansió d’Internet. Alguns ho deuen considerar una sort, d’altres una pèrdua de la seva zona de confort, d’altres ni s’hi deuen haver fixat o simplement no els interessa. Cada cop és més difícil trobar persones que no utilitzin un mòbil, una tauleta o un ordinador per ser a la xarxa. La multiplicació de les connexions afecta molts àmbits de la vida, com la comunicació, el coneixement, l’educació, la política, la producció, el transport, l’economia… i possibilita noves formes de pensar, sentir i actuar.

L’evolució tecnològica és constant i el mercat segueix un ritme incansable. El Mobile World Congress també creix, amb unes dades de participació de més de 1.800 empreses ocupant 98.000 metres quadrats d’exposició i amb més de 80.000 assistents de 200 països. Cal reconèixer la tendència de connectar aparells domèstics, mitjans de transport i elements portables com polseres, rellotges, ulleres, peces de roba… Productes que sovint porten incorporada l’etiqueta smart (intel·ligent). A veure si nosaltres també som smarts, responsables, crítics i sostenibles davant l’allau d’informació, consums, emocions i valors. I feliços, al capdavall.

Notícia: Mobile World Capital Barcelona impulsa la innovació en l’entorn educatiu. El programa mSchools, premi especial als Global Mobile Awards 2014

Presentació: MOVILIDAD Y APRENDIZAJE a EduMóvil: Dispositivos móviles y educación. Facultad de Formación de Profesorado y Educación. Universidad Autónoma de Madrid.

Un any ple de colors

divendres, 27/12/2013

Escric aquestes línies per desitjar-te un any ben especial, que sigui millor que el que hem passat. Tant de bo suposi un punt d’inflexió, un pas endavant per construir una societat, un país i un món millors. Per dissenyar un futur ple de colors, on puguem aprendre una àmplia gama de matisos on ens hi reconeguem. On compartim la cultura, la il·lusió, la passió, la confiança, l’esforç, la generositat, la creativitat, la innovació, la humilitat, el compromís, la justícia, la solidaritat… I deixem enrera els “grisos” i el to de les pel·lícules en blanc i negre que ens recorden temps passats. Uns temps del No-Do que sembla que alguns volen tornar a fer presents.

Així doncs, per construir un demà que valgui la pena haurem de pintar el nou any amb pinzellades de bons propòsits. Perquè en les nostres maneres de viure és preferible educar la participació ciutadana, educar en la democràcia i l’activitat responsable a les xarxes socials, en el lloc de prohibir. Educar per a desenvolupar-nos com a persones a través de les nostres diverses intel·ligències i de les competències bàsiques. Malgrat totes les dificultats actuals i futures, que no són poques, la comunitat educativa no pot oblidar les sàvies i vigents paraules del poeta “Tot està per fer i tot és possible”. Que tinguem un any ple de colors!!!!

Metàfora de la diferència entre les assignatures i la complexitat de la realitat.


Cançó del meu alter ego que cito al parlar de la identitat digital de les persones.

La Competència Digital

divendres, 8/11/2013

El Departament d’Ensenyament ha presentat les competències bàsiques de l’àmbit digital per a l’educació primària i l’educació secundària obligatòria. La competència digital no es desenvolupa de forma aïllada, sinó que afecta de forma transversal totes les  àrees de coneixement. La digitalització, internet i les xarxes socials són importants per tal d’entendre i actuar en la comunicació, la identitat i la ciutadania actuals. Avui en dia cal salvar la desigualtat que suposa la fractura de no ser capaç de gestionar informació, resoldre problemes i relacionar coneixements correctament . És un repte sovint complex de gestionar dins i fora de les aules. Aprendre de la tecnologia present entre nosaltres, aprendre amb la tecnologia i aprendre envoltats de tecnologia ens pot ajudar a personalitzar els aprenentatges i a aprendre socialment al llarg de la vida.

Enquesta sobre l’ús de les TIC de l’INE


Generació Digital: la tecnologia ha canviat les aules?

Formació + Innovació = Escola d’Estiu

divendres, 12/07/2013

Les Escoles d’Estiu són una bona oportunitat per a formar-nos i plantejar-nos innovacions a la pràctica docent. Són un espai de trobada professional, de reflexió i d’intercanvi d’experiències. El curs vinent se celebrarà el centenari del seu naixement, amb l’esperit de renovació pedagògica.  Les Escoles d’Estiu s’han estès a molts punts del territori i es complementen amb l’oferta universitària. També s’han obert a diversos escenaris telemàtics formals i no formals en constant evolució. En el context actual ple de dificultats caldrà veure com vehicular-hi les xarxes professionals, de centres i d’institucions educatives.

Des de fa uns quants cursos col·laboro en l’Escola d’Estiu de l’A.M.Rosa Sensat.

Va de MOOCs (cursos oberts massius en línia)

dijous, 20/06/2013

Davant l’expansió dels MOOCs (Massive Open Online Courses) i d’altres plataformes utilitzades per a l’aprenentatge a distància en destaco tres aspectes en el moment actual:
1. Ha augmentat la possibilitat d’aprendre connectats a qualsevol lloc i moment (per exemple, durant l’estiu), gràcies a la digitalització de continguts i a la connexió a d’altres persones.
2. La formació, informal o no formal, té repercusions a l’educació institucionalitzada.
3. Tota acció formativa pot considerar l’aprenentatge social i personalitzat de cada aprenent.

Exemples de casa nostra de diversos espais que ens ajuden a aprendre a diferents etapes:

  • Activitats per etapes, a l’EDU365
  • Educació Secundària i adults, a l’IOC: MiniOPs
  • Universitat i professionals, a l’ARA i UOC: MestresClass

Aquests canvis conduiran a la nova revolució educativa que anuncien els gurús?