La Família en Digital

dijous, 11/02/2016

La família d’avui viu també en digital. I és que la societat canvia de pressa i les noves tecnologies arriben a tots els sectors i a totes les persones. La proliferació de mòbils, tauletes i ordinadors connectats a Internet està canviant la nostra forma d’organitzar-nos, divertir-nos, llegir, aprendre, comunicar-nos, cuidar-nos i, fins i tot, de viatjar.

El llibre La família en digital, ens convida a pensar què estem fent i com ho estem fent, tal com diu en Carles Capdevila al pròleg; si ens apropem a la tecnologia com un problema o bé com una oportunitat que podem aprofitar. I cadascú des de la seva mirada particular. Es tracta d’un llibre útil per reflexionar sobre com les diverses generacions podem acostar-nos plegats a la cultura digital (creant, participant, compartint) i ens orienta, per tal de saber gestionar la dispersió i la desconnexió.

El text posa de relleu la importància d’entendre el nou entorn perquè té conseqüències a les nostres vides. Posem dos exemples de mal ús de les xarxes socials: 1. El Barça descarta el fitxatge d’un jove futbolista que havia fet uns tuits ofensius i 2. Despatxen un professor universitari (una persona adulta i, se suposa, amb més criteri) per haver insultat a les xarxes socials.

F1

He vist coses que vosaltres mai creuríeu

divendres, 29/01/2016

He vist coses que vosaltres mai creuríeu: cartes manuscrites a la bústia de casa, enciclopèdies enormes que consultava sovint, la màquina d’escriure on corregia manualment els errors, carrets de fotografies de dotze, vint-i-quatre i trenta sis negatius, pals que no eren de selfie, cintes de casset que rebobinava amb un bolígraf, el discman que avançava una a una les cançons, tocadiscos, pel·lícules de vídeo en formats VHS, Betamax i 2000,  rellotges amb calculadora incorporada, el teletext que informava dels resultats esportius i dels de la loteria, televisors que només tenien dos canals i a vegades també dos rombes, ordinadors de sobretaula amb pantalles de dos colors i videoconsoles que en tenien fins a setze, disquets flexibles de cinc i quart i de tres i mig polsades, telèfons fixes de rodeta que no necessitaven bateria, wifi ni cobertura, telèfons mòbils que no eren intel·ligents (com si ara ho fossin)… I de ben segur que vosaltres veureu coses que mai creuré.

I és que anem canviat amb l’apropiació de noves tecnologies.

FenD portada

Ben aviat veurem #LaFamíliaenDigital

La biblioteca a la societat digital

divendres, 11/12/2015

Avui en dia la digitalització ja ha modificat la manera d’accedir i de tractar la informació que tenim a l’abast. Internet i les xarxes socials ens obren un món de possibilitats per arribar a noves fonts i els dispositius mòbils ens permeten guardar una bona biblioteca, una discoteca i, fins i tot, una ludoteca a dos clics. Així la manera de llegir, escriure, aprendre, jugar i comunicar-nos canvia a la societat digital. La biblioteca de tota la vida té l’oportunitat de complementar-se amb els nous textos i suports digitals facilitant experiències lectores més sensorials, flexibles i socials. Obre tot un ventall d’opcions que van des de la curació de continguts (selecció i cura per a un públic determinat), la difusió de llibres a partir dels booktrailers (anuncis audiovisuals que poden fer els mateixos usuaris) o dels booktubers (lectors que fan recomanacions en format de vídeo). La biblioteca a la societat digital fa possible experimentar la tendència global de passar d’oferir productes a serveis. Val la pena conèixer el nou portal ebiblio catalunya.ebiblio.es que facilita el servei de préstec de llibres digitals per a diversos suports.


Presentació Idees, estratègies i recursos per acostar la biblioteca a la societat digital

CUMRJrYW4AAFuHm

Documentació: http://issuu.com/xarxabibliotequesescolarsbcn/docs/xerrada_jordi_jubany_nov2015

ENTORNS PER APRENDRE

divendres, 9/10/2015

Aprenem cada dia. Aprenem amb les persones. Aprenem dins i fora de les institucions educatives.  Aprenem amb les velles i belles tecnologies i amb les més noves i sorprenents.  Aprenem al llarg, ample i profund de la vida. L’aprenentatge pot esdevenir a qualsevol espai i en qualsevol moment. Pràcticament totes les persones podem aprendre a qualsevol edat i cultura. Més que mai vivim a la societat de l’aprenentatge. I el nostre entorn ens condiciona com aprenem en tots els àmbits de la vida. Conèixer les característiques dels espais que ens envolten ens ajuda a dissenyar els escenaris, les aules i els elements desenvolupar-nos. Tots i totes podem pensar i dissenyar el nostre entorn personal d’aprenentatge.

1012081_593903364035983_1933414562_n

L’ús de la tecnologia pot enriquir el nostre entorn i el seu abús desequilibrar l’accés a d’altres estímuls.

Mobilitzats

dijous, 19/02/2015

Quant de temps transcorre des que et despertes fins que agafes el telèfon? Quantes vegades mires el mòbil al llarg del dia? T’afectaria estar una setmana sense Internet? Cada vegada som més els que estem mobilitzats, tot i que potser ens truquem menys.  En canvi, utilitzem el telèfon per fer fotografies, per consultar els mapes, per comprar, per cuidar-nos, per compartir o per queixar-nos en els grups de conversa. Estem mobilitzats per associar-nos, estem mobilitzats per fer país i… estem mobilitzats per aprendre? Podem pensar el potencial educatiu dels dispositius mòbils més enllà de l’oci i el lleure. Enguany el programa mSchools (del Mobile World Capital i la Generalitat) presenta el Mobile History Map, un mapa col·laboratiu on l’alumnat de Catalunya georeferencia elements patrimonials del seu poble o ciutat. Una oportunitat per a que les illes d’informació es converteixin en nodes de coneixement d’una societat en xarxa.


Presentació Informe Sociedad de la Información en España 2014.

B8TFU43CIAASAMb

Aplicació de control sensorial presentada a la BETT de Londres.

I tu, què busques?

dijous, 18/12/2014

Actualment la majoria de cerques digitals les fem en un omnipresent cercador que ens ajuda a pescar en un oceà en plena tempesta, que democratitza l’accés a la informació més enllà dels volums de l’enciclopèdia de casa. Com a ciutadà m’agradaria que l’empresa fos un servei públic, com a divulgador m’agradaria que n’utilitzéssim d’alternatives, com a educador m’agradaria que coneguéssim més estratègies i criteris de cerca, com a investigador m’agradaria que alliberessin les dades de forma agregada. Estem parlant de dades que resten guardades com l’historial de tot el que cadascú ha buscat ( https://history.google.com ) , de tot el que hem buscat com a país o com a humanitat (2014 en cerques https://www.google.es/trends/2014/ ) i potser el que un dia buscarem. T’has cercat tu, la teva institució o entitat? Gestiones la teva identitat digital?

2014

2014 Zeitgeist, que significa esperit del temps en alemany.

La lectura en digital

dimecres, 26/11/2014

És una sort pertànyer a una generació que ha conegut la societat abans i després de l’expansió de la digitalització i d’internet. Avui podem continuar gaudint la lectura en paper i combinar-la amb la lectura en pantalles, en funció del moment, del lloc o del tipus de lectura que volem fer, la qual cosa diversifica i enriqueix les nostres pràctiques lectores. La lectura connectada ens permet aprofitar una biblioteca gairebé infinita de textos, imatges i recursos com diccionaris, enciclopèdies i traductors. I accedir a d’altres lectors d’arreu que socialitzen les seves experiències lectores. És clar que davant de tantes dades i oportunitats necessitem desenvolupar noves habilitats i estratègies per esdevenir lectors crítics i competents.

Felicito el quart aniversari del Diari Ara, que des del primer moment va ser pensat en paper i en digital.



Presentació de la taula rodona Lecxit “Lectura i èxit educatiu” celebrada al CaixaFòrum.

Maleta-taronja

Maleta pedagògica Lectura en Digital, una introducció del món digital a les aules.

Pacte per l´Educació

divendres, 29/08/2014

Aquesta setmana s’ha presentat la proposta de Pacte per l´Educació de Menorca. Durant dos anys, famílies, alumnes i professors han elaborat amb dedicació, il•lusió i compromís aquest document pensant en les competències que necessita un ciutadà del segle XXI. El Pacte té per objectius la concepció de l’educació com a servei públic amb equitat i qualitat, la integració de les famílies i la societat en la gestió dels centres, i l’adequació dels projectes als canvis socials i tecnològics. Vol servir per fer front al fracàs escolar i a l’abandonament prematur, que són elevats, en moments d’incertesa amb la LOMQE i el TIL. Defensen que, al marge dels idiomes que elegeixin segons el context social, “la llengua catalana, com a pròpia del territori, ha de ser la prioritària i majoritària”.



Presentació petxa-kutxa sobre el Disseny d’entorns d’aprenentatge.

Com aprenem en un món digital? Els entorns personals d’aprenentatge (PLE)

divendres, 11/07/2014

Des de sempre tots tenim un entorn del que aprenem: la família, les amistats, l’escola, els mitjans de comunicació… Avui en dia, amb les noves comunicacions, aquest entorn s’ha eixamplat. Gràcies a la digitalització, la web 2.0 i les Xarxes Socials podem accedir a informació que no teníem a l’abast i a persones expertes que ens poden ajudar a un sol clic de distància. No podem separar amb una línia clara què aprenem connectats o desconnectats, en digital o presencialment, de l’educació formal o informal. De totes maneres, aprenem constantment al llarg i ample de la vida. Tots ho fem segons un model propi, una manera d’entendre aquests processos (perquè en algun moment hem passat per una escola i hem interioritzat aquest model). Però les formes d’aprendre i d’entendre l’aprenentatge són diverses i, més encara en un món digital. Les podem pensar, dissenyar i prendre consciència de com construim el nostre PLE (Personal Learning Environment), el nostre Entorn Personal d’Aprenentatge.



Presentació a la Universitat d’Alacant: Entorns innovadors d’aprenentatge

Fòrum Internacional d’Educació i Tecnologia

dijous, 26/06/2014

En el marc de l’eix de “Pensament” del Tricentenari de Catalunya (1714-2014) es celebra a Tarragona el FIET: Fòrum Internacional d’Educació i Tecnologia.  El seu lema és prou significatiu: nous escenaris d’aprenentatge des d’una visió transformadora. Planteja a partir de reunions, conferències, tallers i fires com han de ser els escenaris de coneixement en un entorn digital. Més de 100 experts internacionals i de les universitats catalanes han desenvolupat 11 línies de treball que posen en valor les experiències d’aquí i contrasten experiències d’arreu del món. En l’eix temàtic en la de Xarxes Socials i Participació Ciutadana es planteja com les interaccions socials a les plataformes virtuals col·laboratives a nivell local i global obren noves possibilitats educatives. Perquè val la pena pensar com volem que sigui el nostre país en el futur, també en l’educació, també en el context digital.