La jornada intensiva genera dubtes

SÒNIA SÁNCHEZ

L'Institut de Les Corts és un dels 384 que comencen jornada intensiva aquest curs. / PERE VIRGILI L’Institut de Les Corts és un dels 384 que fan jornada intensiva aquest curs. / PERE VIRGILI

Un estudi de la Fundació Bofill, elaborat en base a l’anàlisi de les diverses recerques estatals i internacionals sobre aquesta qüestió, alerta que la jornada intensiva als centres escolars “agreuja les desigualtats educatives i socials”, segons l’autora de l’informe, doctora en Sociologia i directora de projectes de Rational Time, Elena Sintes.

El 71% dels instituts de secundària catalans apliquen des d’aquest curs per primer cop la jornada compactada al matí. L’estudi de la Fundació Bofill conclou que “a Catalunya no es donen les condicions necessàries per compactar la jornada escolar amb èxit”, ja que les retallades al pressupost públic i la crisi econòmica que afecta les famílies no garanteixen que els alumnes de secundària aprofitin el temps alliberat a la tarda per fer activitats educatives.

Amb el títol ‘A les tres a casa?’, l’informe destaca també que el 45,2% de les mares i el 72,1% dels pares amb fills adolescents arriben a casa després de les sis de la tarda, de forma que bona part dels nens que ara acaben la jornada lectiva abans de dinar, si no tenen menjador escolar ni activitats extraescolars a la tarda, corren el risc de passar sols a casa la major part del temps. “A les tres a casa o a les tres al carrer”, assenyala el director de la Fundació Bofill, Ismael Palacín, perquè en alguns casos els nois passen la tarda amb els amics fora de casa.

Sintes va assenyalar també que les dificultats econòmiques de les famílies per cobrir amb activitats educatives aquest temps de tarda no afecta només a les classes socials més desafavorides, sinó que avui s’estén també a la classe mitjana, ja que el 60% les llars catalanes tenen dificultats per arribar a final de mes.

L’estudi assenyala també que no hi ha cap recerca internacional que constati una millora dels resultats escolars per la implantació de la jornada intensiva a l’escola. A l’argument que diu que l’avançament de la sortida de classe servirà per ampliar també el temps en família i avançar l’hora de sopar i anar a dormir, Sintes apunta que els estudis realitzats a les comunitats autònomes que tenen la jornada intensiva demostra que aquests hàbits no depenen de l’horari escolar sinó dels hàbits i horaris dels pares.

Estudis d’organismes internacionals com la OCDE assenyalen també que, tot i que la quantitat d’hores lectives no té cap influència en els resultats educatius, ja que el més important és la qualitat de l’ensenyament que es dóna en aquestes hores, sí que està comprovat el beneficis que representa el major temps que l’alumne passa dins un entorn educatiu com el centre escolar. De fet, alguns països europeus amb jornada intensiva a secundària, com Alemanya i Suïsa, estan aplicant programes per ampliar a la tarda les activitats educatives dins del centre escolar.

Finlàndia i Dinamarca, que tancaven els seus instituts al migdia fins fa uns anys, “també han optat per allargar el temps d’estada al centre”. A Finlàndia, per exemple, fa uns deu anys que es va constatar que la jornada compactada generava “problemes de solitud de molts infants a casa, que generaven fins i tot depressió en alguns casos”, explica Sintes. Per això, es va posar en marca un programa estatal d’activitats extraescolars a la tarda.

La Fundació Bofill assegura també que, en el cas de Catalunya, la major part de la comunitat educativa considera que el procés d’aplicació de la jornada intensiva als instituts s’ha fet “de forma excessivament precipitada” i amb alguns punts crítics. En aquest sentit, l’entitat proposa que, en lloc de demanar l’aprovació del consell escolar com s’ha fet, la concessió de la jornada compactada requereixi a cada centre una participació mínima de dos terços de les famílies i del professorat en la decisió, va explicar Sintes.

Resposta d’Ensenyament

El departament d’Ensenyament ha respost l’estudi defensant la diversitat d’horaris escolars als centres de secundària i assegura que la implantació de la jornada intensiva al 71% dels instituts des d’aquest curs ha aconseguit reduir la conflictivitat.

En un comunicat, Ensenyament critica que la Fundació Bofill faci un estudi “precipitat”, ja que la mesura va començar a aplicar-se el 12 i 13 de setembre d’aquest any. La conselleria argumenta que la prova pilot a cinc instituts realitzada el curs passat va constatar una reducció de la conflictivitat als centres i que els directors d’institut representats a les juntes de directors “ja remarquen aquest fet en menys de dos mesos”.

Alhora, assegura que “la pràctica totalitat dels centres de secundària estan oberts a la tarda per fer activitats organitzades per les AMPA o pels mateixos professors, que realitzen acció continuada als alumnes”, una dada que fins ara no s’havia fet pública.

També recorda que per concedir el permís a un centre per fer aquest nou horari, la conselleria ha exigit un pla de mesures pedagògiques, una anàlisi de l’impacte en l’entorn i consens del consell escolar. “També es va demanar acreditar via certificació l’acord i la posició de cadascun dels sectors del consell, fet que dóna unes garanties superiors a les dues terceres parts del consell escolar que ara proposa la fundació”, afegeix el departament.

Com ja va avançar la consellera Irene Rigau, Ensenyament farà una avaluació “exigent i rigorosa” de l’aplicació de la jornada compactada a secundària, en què analitzarà “les mesures implementades en l’àmbit de l’organització pedagògica, de la gestió del centre i en l’impacte en l’organització familiar i en l’entorn”.

Quant a la consideració de la Fundació Bofill al seu estudi quan qualifica la jornada intensiva com “un model en retrocés internacional”, la conselleria al·lega que això és així en el cas de l’etapa primària, però no a secundària. En aquest sentit, Ensenyament recorda que hi ha una prova pilot de jornada compactada aquest curs a primària, però que “no s’ha previst generalitzar, ja que per edat evolutiva es considera que els nens cada dues hores han de fer una pausa”.

Finalment, Ensenyament acusa la Fundació Bofill d’apuntar només els aspectes negatius de la jornada intensiva, sense tenir en compte alguns beneficis com “la disminució de la conflictivitat, la millora de rendiment dels alumnes respecte al de la tarda i l’augment de coincidència entre alumnes i professors, que permet millorar la coordinació dels horaris de l’equip docent de cada curs”.

4 comentaris

  • Roser

    27/06/2013 18:57

    M. Carme,
    No sé per què no fan horari compactat els centres concertats. Potser perquè tots els alumnes que hi van poden pagar el menjador. O potser els seus pares són a casa a l’hora de dinar.

    Al centre on jo treballo, molts pares no hi són a l’hora de dinar, i quan es van acabar els diners de les beques menjador, al menjador del centre hi van quedar 5 alumnes. Això va implicar que molts alumnes se n’anaven a casa a dinar i, bé perquè no hi havia ningú a casa per controlar-los/despertar-los de la migdiada, bé perquè a casa no hi havia diners per a 2 viatges més diaris de bus (has sentit a dir que hi ha una crisi galopant?) i els alumnes viuen massa lluny de l’institut per anar, dinar i tornar a peu en 1’5 hores, les classes de la tarda quedaven semidesertes.

    Per tant, l’horari compactat sí que pot ajudar a la igualtat d’oportunitats entre l’alumnat de diferent poder adquisitiu: ajuda que els menys afortunats també puguin fer 6 hores de classe al dia.

    A l’institut, dediquem les tardes a reunions, i alguns professors tenen part del seu horari lectiu en aquestes hores, i fan classes de reforç per als alumnes menys avantatjats. I els alumnes poden anar i venir de casa, perquè, en no ser horari lectiu, se’ls pot deixar 2 hores per dinar tranquil·lament. I als que no venen a l’institut se’ls han buscat opcions gratuïtes al barri (Atsis, Èxit, suport als deures a les biblioteques públiques…) perquè aprofitin les tardes. I és clar, que n’hi ha que no fan res, però són els que abans tampoc posaven interès. Ara la crisi no deixa ningú a casa.

  • M.Carme Barrera

    08/04/2013 19:05

    Res és blanc o negre, però …. ; ajuda a la igualtat d’oportunitats entre l’alumnat de diferent poder adquisitiu? perquè no fan jornada compactada els centres concertats ? Només compactant horari millorarem els resultats acadèmics ? és una contrapartida per l’extensió de docència i retallada se sou?
    anem pensant !!!!

  • Albert G M

    06/12/2012 13:54

    Crec que ací ningú no s’ha plantejat el més important: ¿podran els alumnes estar sis hores seguides clavats a classe? Si ni els adults són capaços! Esta mesura només beneficia els mestres i que conste que ho diu un futur mestre.

  • Jordi Marín

    01/12/2012 10:56

    L’estudi de la fundació Bofill apareixia a principis de novembre. No sé quants dies van trigar en processar la informació i dades recollides per treure’n les conclusions pertinents, posem per cas que van ser quinze dies, siguem generosos.

    Les preguntes que se’n deriven són ben senzilles i entenedores:

    – Quina credibilitat té un estudi d’aquest calibre quan només ha passat un mes i mig?
    – Com poden treure conclusions de rendiment acadèmica a escassament mig trimestre?
    – Com gosa responsabilitzar les institucions educatives que la responsabilitat que els alumnes a les 3 siguin al carrer i no a casa? Que aquests alumnes no són fills de ningú?
    – El mateix estudi reconeix que en les autonomies on s’aplica l’estudi són les famílies que han hagut de modificar horaris. No serà que les nostres famílies encara no s’han adaptat? Només ha passat un mes i mig senyors!!
    – I si ens hem de comparar amb Finlàndia, que tant els agrada, que facin el favor de no obviar qüestions com: la ràtio de les aules i la durada de les classes.

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús