El Suprem estreny el setge al català a l’escola

El Tribunal Suprem (TS) ha anul·lat diversos articles sobre l’ús del català inclosos en un decret sobre el segon cicle de l’educació infantil –de tres a sis anys– aprovat pel Govern de la Generalitat l’any 2008. Entre els articles anul·lats hi ha el que estableix que “el català, com a llengua pròpia de Catalunya, s’ha d’utilitzar normalment com a llengua vehicular d’ensenyament i aprenentatge i en les activitats internes i externes de la comunitat educativa”.

També declara nul un article que establia “dedicar una atenció a l’aprenentatge de la llengua catalana” entre l’alumnat estranger per tal d’aconseguir-ne la “ràpida integració”. Alhora, anul·la el punt que descarta la separació dels alumnes en grups diferents per motius de llengua.

Tot i així, la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, al·lega que la llei d’educació de Catalunya (LEC), aprovada un any després del decret, avala el model lingüístic català a l’ensenyament i permet continuar aplicant la immersió en aquest cicle educatiu igual que per a la resta de cicles. “Som on érem i al setembre no canviarà res”, va dir Rigau, demanant “tranquil·litat als centres escolars” en l’aplicació del model actual.

L’alt tribunal estima parcialment un recurs presentat contra una sentència de juliol del 2011 en què el ple de la sala contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) va avalar el decret 181/2008, que estableix l’ordenació de les ensenyaments de segon cicle de l’educació infantil a Catalunya.

Concretament, la sentència del TS ha anul·lat ara els articles 4.1, 4.3, 4.4 i 4.5 del decret, que estableixen, respectivament, que el català ha de ser la llengua d’expressió en les activitats de les escoles –tant en les internes com externes–, descarta la separació dels alumnes en funció de la llengua, implanta metodologies d’immersió lingüística i obliga els centres a aprovar un projecte per a l’ús del català a l’escola.

També anul·la el Suprem els articles 10.1, que obliga els centres a aprovar un projecte educatiu per aconseguir la normalització del català en tots els àmbits docents i administratius, i el 14.3, que estableix que les escoles han de dedicar atenció preferent als alumnes immigrants perquè aprenguin català.

1 comentari

  • Narcís Ort

    12/07/2012 18:40

    EL llibre de la Mercè Vilarrubias “Sumar y no Restar”, que per primera vegada recull els arguments pedagògics i de senti comú que confirmen la conveniència de l’educació bilingüe. No a la inmersió!!!!

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús