Un de cada tres instituts segrega els alumnes per capacitat

AURI GARCIA MORERA. Barcelona

El model de sistema educatiu integrador, en què no se segreguen els alumnes segons la seva capacitat, “s’ha desvirtuat” en els últims anys fins a arribar a un “desencontre entre el model i la pràctica”. Un estudi de la Fundació Jaume Bofill conclou que almenys un de cada tres centres de secundària opten per l’agrupament en grups per nivells, i proposa un sistema d’integració individualitzada per resoldre aquesta situació.

Segons Enric Roca, un dels autors de l’estudi, “Catalunya té tanta diversitat que no ens podem permetre un sistema que segregui, ni per llengua ni per qualsevol altra cosa, sinó que hem d’aprofitar l’escolarització per educar en la convivència en la diversitat”. Roca matisa que això no significa que els alumnes de cada classe hagin de fer tots el mateix alhora, sinó que la integració individualitzada permetria diferents velocitats.

2 comentaris

  • Dolors Falgàs

    24/04/2012 19:08

    Quan en una mateixa classe de 3r d’ESO hi ha alumnes que no saben sumar portant, els que acaben d’arribar que no entenen cap de les 2 llengües, amb els que no entenen el que estan fent perquè no han fet mai deures i una altra part que volen anar a Batxillerat, creieu que poden aprendre els continguts acadèmics tots junts i amb una sola professora? Penso que la inclusió està mal entesa i aquest estudi de la Fundació Bofill ha fet enquesta als mestres i professors d’aquestes classes? Hi ha alumnes que per desgràcia es poden estar 30 hores a la mateixa classe però què aprenen? Val més un grup de nivell adaptat on estiguin ben atesos amb els millors mestres que saben com atendre aquesta diversitat.

  • Jaume Gibert

    17/04/2012 11:06

    Si ara ja és difícil que el professorat atengui de forma individual amb trenta alumnes a l’aula, ja ens podem imaginar com pinta el futur amb un 20% més. L’Atenció individualitzada la necessitaran els mestres en un CAP o directament al psicòleg.

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús