Una trentena d’instituts catalans no poden pagar factures

SÒNIA SÁNCHEZ

El passat 9 de febrer la Junta Central de Directors de Secundària va enviar una carta al secretari de Polítiques Educatives del departament d’Ensenyament, Lluís Font, per advertir-lo que hi ha 135 centres en situació econòmica “preocupant” (99) i “greu” (36). La Junta ha fet un sondeig entre els instituts catalans i -dels gairebé 1.200 centres de secundària del país- 193 han respost a la crida. D’aquests, tres diuen que no tenen cap dificultat econòmica i 55 expliquen que van “justos”, però que encara podrien “passar un any més amb la mateixa assignació econòmica” d’aquest últim curs. En canvi, 99 instituts asseguren que, tot i que encara poden pagar, no es veuen capaços de passar un altre any amb la mateixa assignació del curs passat. I 36 més van respondre: “Ja no podem pagar factures”.

La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, va admetre que durant el mes de gener havien hagut d’ajudar a una trentena d’instituts a pagar factures, tot i que va remarcar que només tres d’ells estaven en una “situació crítica” econòmicament. Ca recordar que el 29 de febrer, tots els centres cobraran el primer pagament de 2012 i va anunciar noves mesures per ajudar els instituts amb problemes.

Així, a partir d’ara, els serveis territorials d’Ensenyament revisaran trimestralment els comptes dels instituts per garantir-ne la solvència i ajudar aquells que tinguin problemes. Rigau també ha anunciat que, a partir d’ara, el Govern ingressarà l’assignació destinada a les despeses de funcionament cada mes, i no cada tres mesos com feia fins ara.

En la seva carta, però, la Junta de Directors reclama “un replantejament del procediment pel qual es determinen les assignacions econòmiques als centres i una revisió de les quantitats que es preveuen per a l’any 2012 abans que s’hagi d’arribar a una situació que posi de manifest la crítica situació”.

Un 50%, per sota del necessari

La Junta explica que -amb l’acord assolit el 2006 amb el tripartit- el Govern determina l’assignació econòmica per a les despeses de funcionament dels instituts mitjançant una fórmula que té en compte diferents factors, com la superfície o el nombre d’alumnes, entre molts d’altres. La suma resultant d’aquesta fórmula seria la partida global necessària, però l’any 2010 -l’últim de Maragall- l’assignació global ja va ser un 20% inferior a aquest “càlcul teòric”, diuen. La retallada del 2011 el va fer baixar un 40% i, segons diu la Junta a la seva carta, “aquest 2012, amb els ajustos d’inflació, entre d’altres, es podria aproximar al 50%”.

Però Ensenyament recorda que la partida va baixar només un 10% en el pressupost de 2011 i que en els comptes de 2012 es manté igual. Rigau, de fet, es va desentendre de l’acord “no oficial ni formal” assolit pels directors amb el Govern tripartit.

1 comentari

  • jose luis regojo

    22/03/2012 9:43

    A moltes sales de professors/es se sent dir que ‘els joves no fan res’ ‘els joves no es mobilitzen’ i frases similars però, i nosaltres què fem?
    Ens agradi o no som un model que alguns estudiants segueixen. Ens agradi o no som un mirall en el qual molts joves es miren.
    Doncs fem el que hem de fer: ensenyem a fer una vaga fent-la, ensenyem a ser crítics criticant el poder establert.
    Passem a l’acció de manera activa i no passiva.
    http://joseluisregojo.blogspot.com.es/2012/03/que-hacer-ante-la-huelga-que-fer-davant.html

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús