Moltes retallades i lentitud decidir marquen primers 100 dies d’Ensenyament

Els primers cent dies de govern de CiU s’han caracteritzat en l’àmbit de l’Ensenyament per anuncis de retallades en subvencions i en despeses del funcionament diari dels centres, i en lentitud al prendre decisions, ja que ni tan sols s’ha concretat el calendari del pròxim curs escolar 2011-2012. Si Ernest Maragall va deixar la conselleria l’any passat sense que els docents aboquessin llàgrimes per ell, a causa dels múltiples distanciaments que van tenir i que fins i tot van causar diverses vagues de mestres, Irene Rigau tampoc ha aconseguit en aquests primers mesos conquistar-los amb les seves propostes.

Caldrà veure què passa a la Taula sectorial convocada per al pròxim 11 d’abril, on la consellera presentarà als sindicats la proposta de plantilla docent per al curs 2011-2012, que ha de servir per obrir un procés de negociació “en l’actual situació de crisi”, segons que han informat avui fonts del Departament d’Ensenyament.

El principal objectiu de la consellera, la reducció dràstica del 30% de fracàs escolar que es registra a Catalunya, no ha comportat per ara cap mesura concreta per part del departament, encara que Rigau sí ha expressat en diverses ocasions, una d’elles al Parlament, les seves intencions en aquest sentit. Es tractaria, segons la consellera, de deixar de banda l’educació ‘tova’ que fins ara ha imperat a les escoles catalanes, fent que els nens aprenguin bé ortografia, recuperant la confiança a l’escola i el respecte a la figura dels professors.

Sense concretar xifres dels recursos econòmics que pensa dedicar a combatre el fracàs escolar atès que els pressupostos del Govern estan prorrogats i els nous s’aprovaran a l’estiu, la titular d’Ensenyament ha propugnat també un Pla Nacional per la Lectura de nens i joves, per millorar la competència lectora, com a una mesura més per combatre el fracàs.

Uniformes, exàmens de setembre i altres propostes

Recuperar els exàmens de setembre, realitzar una avaluació de la implantació de la sisena hora a les escoles públiques, si cal continuar amb la setmana blanca en pròxims cursos i que els nens portin uniforme són aspectes que la consellera ha llançat per al seu debat als agents del sector.

Pel que fa a les retallades, aquests cent dies han estat prolífics en aquest aspecte i la tisora s’ha acarnissat en la modernització de les aules, amb la congelació de la implantació del programa 1×1 d’introducció d’ordinadors en l’Educació Secundària, i la reducció de 800.000 euros a uns 200.000 euros per a la setmana blanca.

La consellera ha anunciat que, a causa de la crisi, els barracons no desapareixeran per ara del panorama escolar català i el miler existent -uns 500 més dels quals va deixar el govern de CiU a final de 2003, com Rigau s’encarrega sempre de recordar- continuarà funcionant el pròxim curs, com a mínim.

El funcionament diari dels centres escolars no s’ha deslliurat tampoc de la retallada, i des del departament s’ha alertat als directors que han de tenir compte amb les despeses corrents i que, de forma provisional, compten amb el 20% menys en els seus pressupostos fins a conèixer-se el de la Generalitat.

Aquesta mesura i la reducció en un 60% de les places en la convocatòria d’oposicions per a professors de Secundària no han agradat als sindicats, que es queixen que tampoc s’ha concretat des d’Ensenyament què passarà amb la jornada intensiva del mes de juny.

Sobre aquest tema, Rigau ha informat als sindicats que tot queda com estava, amb el que haurà de ser el consell escolar de cada centre el que decideixi si es fa la jornada intensiva al juny, una qüestió que ja va provocar el passat curs una reacció irada de nombrosos docents i va iniciar la ‘guerra de les colònies’. La negativa de molts mestres de centres públics a realitzar colònies i fins i tot sortides en protesta perquè no podien fer jornada intensiva al juny va marcar l’any passat el període final de l’anterior govern tripartit, que finalment va traslladar als consells escolars la resolució d’aquest tema.

Els pares, de la seva banda, valoren la proposta de lluita contra el fracàs escolar però constaten l’escassetat de concreció de la mateixa i demanen que s’acabi amb les incerteses en altres aspectes amb la presentació del pressupost del departament el més aviat possible, ha dit a Efe la presidenta de la Fapac, Imma Fuyà.

Font: EFE

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús