El 15% dels alumnes de secundària “no fa res”

Els centres educatius on s’imparteix ESO han esdevingut “guarderies”. Entre el 15 i el 205 dels alumnes que hi assisteixen “no fan res” i els estudiants “de vegades, aprenen alguna cosa”.  Aquestes són les principals conclusions d’un estudi encarregat per la Conselleria d’Educació al que ha tingut accés RAC1.

L’informe, que es va encarregar a la Junta Central de Directors de Secundària, assenyala també que dos de cada deu menors es neguen rotundament a participar en qualsevol activitat acadèmica. La societat, apunta l’anàlisi, i els pares en particular són massa permisius amb els joves. Una actitud que es tradueix en més problemes i menys resultats. Com a causa d’aquests mals, el document apunta directament a l’excés d’hores de permanència a l’escola i a unes assignatures massa extenses, detallades i repetitives. Els responsables del text denuncien també que el curs de quart d’ESO és massa fàcil, provocant més fracàs al batxillerat i als cicles formatius.

 

88 comentaris

  • Valentina i Mónica

    12/04/2011 15:52

    Nosaltres som alumnes de 4t d’ ESO, de l’escola salesiana de Terrassa.
    La nostra opinió com alumnes és que és veritat que hi ha alumnes que no volen treballar, però que l’obligació de la família és ensenyar-los a respectar als professors i a esforçar-se. Amb això no volem dir que els pares tinguin culpa, encara que part d’aquesta sí que la tenen.
    L’altre problema es que hi ha professors, que en comptes de motivar, fan tot al contrari: desmotivar, moltes vegades s’escolta a les classes “què vols fer amb la teva vida”, “si segueixes així no arribaràs a res”, “sou de caràcter llatí us conformeu amb tot”, “sou de la generació ni-ni”, etc, cosa que no ajuda a la motivació d’un alumne. Moltes vegades et fan sentir que no vals res.
    Valdria la pena provar classes més dinàmiques, que no sigui tot copiar apunts durant tres hores seguides i sense poder parlar.
    En resum, pensem que l’educació es veu des d’un punt de vista que no és el correcte.

  • ibra albaitar

    12/04/2011 15:52

    Sóc un alumne de 4t de secundària, a l’escola dels Salesians de Terrassa i voldria presentar la meva opinió sobre aquesta notícia.Per últim volia destacar que sempre hi haurà nens que estudiïn i nens que no, i sembla que ara se li doni importància amb aquest fracàs que abans.
    poden distreure fàcilment als alumnes que si volen treballar i fer baixar el seu rendiment acadèmic.Aquesta xifra pot ser que si que sigui veritat, perquè cada vegada son mes els joves que no fan gaire esforços a l’escola.

  • Isabel López Ramos

    12/04/2011 15:51

    Em dic Isabel i tinc 16 anys, sóc alumna de quart d’ESO de Salesians Terrassa. Primer de tot, sinceritat: Si faig això és per que la meva nota en depèn. Però m’indigno davant de tal comentari. Bé, i ara al que vaig.
    Hi ha certes persones que pensen que pensen que quart d’ESO, és a dir, el curs en el que estic, és molt fàcil. Guarderies, diuen? Jo us puc dir que no. Si t’esforces t’ho treus fàcilment, clar. Però si no t’esforces suspens. És així de fàcil.
    A la meva classe, ningú es nega rotundament a participar a qualsevol activitat acadèmica. Potser algun cop hi ha excepcions, però bé, si passa això és per que l’alumne té un mal dia o no està d’humor. De vegades la gent pensa que la vida d’un adolescent és fàcil, però la majoria tenim els nostres problemes, ja siguin lleus o greus.
    En el meu cas, els meus pares són permissius si m’ho mereixo. Si jo suspenc una sèrie d’assignatures, no ho són. Clar que hi ha pares cecs, que no se n’adonen que els seus fills fan el que els dóna la gana, i se’ls fot les seves notes.
    El curs de quart d’ESO és fàcil, sí, i després fracasses. Clar, és que no et preparen per a la universitat oi? Senyors, ens preparen per batxillerat o cicle formatiu, i ho fan prou bé. Quan surts d’aquí ja saps a què t’enfrontes. Saps que el següent curs serà més difícil, n’ets conscient i, si fracasses, doncs mala sort. Proves un altre cop i segur que va millor.

  • Adrián Borrego Martínez

    12/04/2011 15:51

    Hola. Sóc alumne de 4t d’ESO al col•legi Salesians de Terrassa i vull donar la meva opinió sobre aquest tema.
    Jo estic totalment d’acord amb aquest text. El curs de quart d’ESO és molt fàcil i no ens preparen per batxillerat i cicles formatius. La culpa d’aquest passotisme de molta gent, em sembla molt petit el 15%, és de els pares ja que ho permeten tot i no els preocupa que els seus fills no estudiïn.
    També influeix l’excés d’hores, són moltes al llarg de la setmana, i influeix negativament a l’atenció mostrada a classe, i la repetibilitat de les lliçons impartides a les assignatures. Finalment crec que és veritat que els centres educatius són “guarderies” ja que els professors passen més temps educant als nois en la conducta que han de tenir que impartint classes.

  • Uri Casas

    12/04/2011 15:49

    Aquesta xifra pot ser que si que sigui veritat, perquè cada vegada son mes els joves que no fan gaire esforços a l’escola.
    Però quan diuen que quart d’ESO es massa fàcil, crec que no es cert, perquè hi ha gent que li costa i desprès no tenen intenció d’anar a batxillerat i si el dificulten més tendiren molts més problemes per treure’s el graduat.

    Respecte al comentari de Montserrat crec que els joves siguin bons estudiants o no, tots els alumnes de primer de la ESO si que saben llegir i escriure. I el nivell de quart d’ESO es el que ha de ser, i si després en batxillerat s’estampen amb un paret, és normal perquè el nivell de batxillerat a de ser mes difícil que el de la ESO

  • Sergio Plaza Carretero

    12/04/2011 15:48

    No m’estranya que hi hagi tants alumnes que no fan res, es normal avui en dia les classes estan antiquades, ja que hi han tants nous invents que molts instituts que fan l’ESO no tenen res de nou, encara escrivim en llibretes, quan hi ha molts nens de Japó que tenen un ordenador per a cadascú amb velocitat el triple de ràpida o més que les d’aquí. Tot això suma i el resultat es la desmotivació en fer classe, en canvi en casa molta gent utilitza ordinadors per a entretenir-se en casa i al arribar a classe, es troben amb una llibreta, amb una pissarra normal, en comptes d’electrònica i això produeix desmotivació i avorriment que fa que l’alumnat s’avorreixi. El que desmotiva del tot es que en Japó són molt millors, utilitzen totes les noves tecnologies i mai aconseguirem nosaltres tenir el mateix que ells, per això pensem que som inferiors i per molt que ens esforcem no aconseguirem obtenir els mateixos resultats que ells.

  • Eric Martínez

    12/04/2011 15:47

    Sóc un alumne de 4t de secundària, a l’escola dels Salesians de Terrassa i voldria presentar la meva opinió sobre aquesta notícia.

    Estic més o menys d’acord amb la notícia, però tinc algunes variants sobre de qui es la culpa del gran fracàs escolar que hi ha.
    Crec rotundament que la culpa es únicament dels fills que ja tenen suficient edat com per saber que l’estudi és l’única feina que tenen que fer a les edats de 12-13-14-15-16…
    A part d’això la culpa també és dels pares per permetre-ho i a més defensar als seus fills provocant així més fracàs escolar i més problemes als educadors.
    En conclusió crec que el gran problema resideix en el sistema educatiu ja que els alumnes estan molt desmotivats a les edats d’estudi i llavors quan volen posar-se a estudiar als 19-20 anys ja se’ls ha passat, la solució a aquest problema seria fer un sistema educatiu basat en el fet que l’educació general arribés només fins a 1r o 2n d’ESO i a partir d’aquí ja s’especialitzés passant directament sense batxillerat i directament a cicles formatius o universitat o fent alguns cursos previs però, sense ensenyar-ho tot, ja que la meitat no et servirà mai més en la vida i t`ho tens que aprendre igualment.

  • Pau Mir

    12/04/2011 15:44

    Hola, soc alumne de 4t d’ESO a l’escola Sant Domènec Savio de Terrassa, m’agradaria desmentir que 4t d’ESO es fàcil, els alumnes ens trobem amb moltes dificultats y canvis, hem d’escollir que volem fer durant la nostra vida. Sense oblidar tot tipus d’oci que tenim de forma fàcil gràcies a les noves tecnologies. Com comenta Montserrat Rius també em sembla poc el 15%. També penso que algunes asignatures són molt repetitives o poc dinàmiques i això no atrau gens als estudiants i provoca el seu baix interés i el seu baix rendiment. Penso que aquest 15% d’estudiants que no fa res pot perjudicar greument als seus companys, poden distreure fàcilment als alumnes que si volen treballar i fer baixar el seu rendiment acadèmic.

  • Iris Corral Fontanet

    12/04/2011 15:41

    Em dic Iris Corral, sóc alumne de quart d’ESO dels Salesians de Terrassa i no estic gens d’acord en que es digui que quart d’ESO es fácil. Crec que cada curs que vas passant en va tenint més dificultats.

    Els pares en part també en tenen culpa però no tota com la que s’explica a l’article, hi ha pares de tot tipus a tot arreu, pot haver una persona que estudia i que a casa seva no vagin les coses bé o al reves i s’hauria d’examinar cas per cas cada nen i no dir que els pares tenen la culpa.
    També crec que fem moltes hores de classe i que algunes les trobem repetitives i en el meu cas, a classe participem gairebé tots en les activitats que ens fan fer.

    Per últim volia destacar que sempre hi haurà nens que estudiïn i nens que no, i sembla que ara se li doni importància amb aquest fracàs que abans.

  • Montserrat Rius

    11/04/2011 23:49

    M’estranya que només sigui un 15%, si compto els que tinc a classe cada dia…, l’excepcionalitat són els que fan, treballen i estudien. Alguns, fins i tot, arriben de primària amb greus deficiències en lecto-escriptura, és a dir, ni saben llegir, ni escriure, ni comprenen allò més elemental. Hi ha programes d’algunes assignatures que són del tot inasumibles, i hi ha crèdits -els obligats crèdits!- que l’únic que fan és entretenir i despistar més el personal. A 4t d’ESO, si vols exigir un nivell mínim… gairebé els hauries de suspendre a tots…, una llàstima! Després arriben a batxillerat i s’estampen contra la paret… o baixa el nivell.

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús