Escriptura i matemàtiques, dos reptes dels estudiants

Els estudiants catalans han de millorar en escriptura, en català i en castellà, i en la resolució de problemes. Així ho ha explicat a l’ACN la presidenta de l’Associació d’Inspectors d’Educació de Catalunya (AIEC), Neus Ollé, després d’analitzar les proves de 6è de Primària que es realitzen des de fa tres anys. Ollé ha apuntat que els alumnes catalans tenen bons resultats en comprensió lectora en ambdues llengües i en càlcul i mesura, però no passa el mateix en àrees més complexes que requereixen de més reflexió.

El proper 30 de març Sabadell (Vallès Occidental) acollirà el V Congrés XIII Jornades: la inspecció i els reptes educatius de Catalunya en l’Europa 2020′. Una trobada de reflexió, formació i intercanvi d’actuacions que servirà per avaluar si s’han assolit els objectius marcats pel Consell d’Europa per al 2020.

Ollé ha explicat que Catalunya obté bons resultats en quant a l’escolarització, ja que fa anys que es fa des dels 3 anys, i la quantitat de titulacions universitàries. En canvi, ha destacat que queda molta feina per reduir l’abandonament i el fracàs escolar. Els indicadors europeus situen que el 2020 el percentatge ha de ser del 10% i actualment l’Estat espanyol es situa al 30%.

Reconeixement del Govern als inspectors

L’altre indicador amb resultats febles és el que aposta perquè els joves de 15 anys tinguin un nivell òptim de lectura i matemàtiques. És aquí on la presidenta de l’AIEC considera que s’ha de fer major incidència i per això reclama al nou Govern que aquest es reconegui com ‘el punt central’ de la funció dels inspectors, que fan una tasca d’avaluació, supervisió i assessorament.

Problema de competències

Ollé considera que el principal problema és que els alumnes no tenen les competències necessàries o no les saben aplicar correctament, per la qual cosa reclama que es treballin més les habilitats dels alumnes. Per exemple, els alumnes saben fer operacions de càlcul matemàtic però quan se’ls planteja un problema no saben reflexionar sobre quines són les operacions que poden aplicar per obtenir el resultat.

Afirma que la solució passa per fer que el professorat introdueixi a l’aula noves metodologies més participatives, per obtenir “aules més vives, reflexives i participatives”. En aquest àmbit, entra la introducció de les noves tecnologies.

Resituar la tasca de l’inspector

D’altra banda, Ollé ha plantejat la necessitat de “resituar” la tasca dels inspectors després de l’aprovació de la Llei d’Educació de Catalunya (LEC) i el decret d’autonomia de centres. Ha explicat que aquestes novetats normatives donen com a resultat centres més autònoms i ha assegurat que els inspectors “poden col·laborar” en la presa de decisió sobre com organitzar els centres i els currículums per aconseguir els resultats acreditatius dels alumnes.

Foto: Flickr CC (Woodleywonderworks)

 

1 comentari

  • Carme Lladó i Vilà

    04/04/2011 18:55

    Voldria dir unes quantes coses referent a la introdució de les noves tecnologies com a instruments per fer les classes més vives, reflexives i participatives i així millorar les competències en la resolució de problemes.
    1) Els nostres alumnes han d’aprendre a reflexionar amb o sense noves tecnologies.
    2)Han d’aprendre a escoltar (molts no en saben). Estan acostumats al món de la imatge i de la immediatesa.
    3) Moltes vegades no saben fer el “problema” perquè no tenen el vocabulari adient. Voleu creure que en una classe de 5è de primària de 22 alumnes només 2 sabien d’on sortia la farina? Ei…i això no s’aprén a l’escola. S’aprén a casa, fomentant la curiositat…
    I per últim, només dir que estic totalment d’acord amb la introducció de les TIC, però són un instrument més i crec que no resoldran, en absolut, la problemàtica que estem vivint.
    Ui…me n’oblidava…fa 30 anys que estic fent de mestra.
    Carme

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús