Les noies són més bones estudiants

L’èxit escolar dels nois és inferior al de les noies. Hi ha un percentatge més gran de nois que repeteixen curs, suspenen més assignatures i els costa més obtenir els títols acadèmics. Ho detallen les conclusions d’un estudi elaborat pel Consell Escolar de Navarra amb dades d’alumnes d’arreu d’Espanya presentat a Màlaga, en el marc d’una reunió dels presidents dels consells escolars de tots els territoris estatals. L’ARA en va fer una notícia, signada per Joan Serra, que us reproduim tot seguit.

L’anàlisi revela que hi ha menys nois que estudiïn el curs que els pertoca segons la seva edat (un indicador que s’anomena taxa d’idoneïtat). Gairebé la meitat dels estudiants analitzats (un 48%) ha repetit algun curs abans dels 15 anys, mentre que aquest percentatge és més baix en el cas de les noies (36,7%).

L’informe no identifica les causes del diferent rendiment per sexes, però sí que alerta de la necessitat d’actuar de manera urgent per corregir aquesta tendència. “Volem traslladar aquesta preocupació a la societat i a l’administració amb la intenció que es tingui en compte i es prenguin mesures”, ha afirmat a l’ARA Teresa Ucar, presidenta del Consell Escolar de Navarra. Aquesta desigualtat entre escolars en funció del sexe, que no s’explica per qüestions de capacitat intel·lectual, es manifesta ben aviat, en les primeres etapes educatives. En els alumnes de 8 anys s’observa que un 7% dels nois estudien cursos inferiors al seu, mentre que aquest endarreriment acadèmic només es produeix en un 5% de les noies.

Quan s’analitzen els estudiants de 14 anys, la taxa d’idoneïtat entre els uns i els altres ja s’ha elevat deu punts, fet que constata un fracàs més elevat dels nois. De fet, a mesura que s’avança en el recorregut escolar, la distància en el percentatge de repetidors s’incrementa. Al final de l’ESO, el tant per cent de nois repetidors és 11 punts més alt que el de les noies. “Cada any que passa, les diferències s’accentuen més. Ha arribat el moment d’actuar”, subratlla Teresa Ucar. La qüestió és com redreçar aquesta situació.

Sense excepcions territorials

La presidenta del Consell Escolar de l’Estat, Carmen Maestro, ha expressat la necessitat d’investigar les causes que originen aquestes diferències de gènere. “S’ha estudiat molt aquesta situació, però no prou per determinar quins factors influeixen en el problema”, lamenta Maestro, conscient que el menor èxit escolar dels nens és generalitzat a tots els territoris de l’Estat. De fet, l’informe elaborat des de Navarra apunta que aquest fenomen es manifesta des de fa anys a totes les comunitats autònomes, fins i tot en les que aconsegueixen millors resultats acadèmics. La presidenta del Consell Escolar de l’Estat va indicar que la situació és cada vegada “més alarmant”. Si s’analitzen les dades estatals, la mitjana d’abandonament escolar prematur és del 32%. Hi ha una diferència de 12 punts entre nois i noies. A tots els països de la Unió Europea, excepte Bulgària i Romania, el percentatge de nois sense titulació bàsica és més alt.

En ple debat sobre la segregació

Resulta significativa l’aparició de dades que certifiquen el ritme d’aprenentatge diferent de nois i noies tenint en compte que el món educatiu manté obert el debat sobre la idoneïtat de finançar escoles segregades (que separin en funció del sexe). La nova llei d’igualtat, encara pendent d’aprovació, obriria la porta a retirar la subvenció a aquests tipus de centres. Resulta difícil afirmar si aquesta mesura s’acabarà concretant, atesa l’ambigüitat de l’avantprojecte. La secretaria d’estat d’Igualtat havia detallat a l’ARA el gener passat que l’esperit de la llei anava en la línia d’acabar amb els concerts de les escoles que separen per sexe, mentre que el ministeri d’Educació considerava que de l’avantprojecte no se’n podia deduir que s’eliminessin les subvencions a aquests centres.

La Generalitat sí que ha expressat una postura més clara. La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha afirmat obertament que és partidària d’oferir recursos a les escoles diferenciades. De fet, el seu departament recentment va modificar a l’alça el concert educatiu d’un centre escolar de l’Hospitalet de Llobregat, tutelat per l’Opus Dei, que separa nens i nenes.

2 comentaris

  • gemmacc

    17/04/2011 17:42

    La cosa és que els nens (mascles) comencen l’escolaritat massa aviat. Són poc madurs. A Finlàndia, per exemple, l’escolaritat comença als 7 anys. Llavors, els nens i les nenes estan més igualats. Per això, allà els nens sí que tenen més bon resultat que les nenes.

  • SXUP

    29/03/2011 10:23

    L’estudi resulta molt interesant, pero es incomplet, fa ja temps, no se com esta la cosa actualment, un angles va fer un estudi sobre el persentatje de nois i noies que aconseguien una carrera satisfactoriament, el que va deixare en evidencia que els nois s’hen treien mes.
    Aixo juntament amb aquet estudi ens pot porta a pensar que aquest estudi el que ens revela es que les noies es preocupen mes per els estudis i per aixo sesforsen fins a on arriven, en canvi els nois que per natura son mes deixats si els i costa o deixen.
    No buy que es malinterperti aixo com si digues que els nois son mes llestos ni com cap cosa aixi, nomes dic que aquet estudi s’ha sentrat en nomes una etapa i s’hauria de completa.
    Per altra banda, la segregacio en funcio del sexe es absurda, en tot cas s’hauria de segrega en funcio de la capacitat (un test d’aptituts a principi de la ESO o algo aixi), hi ha noies tontes i nois tontos igual que hi ha noies sorprenents i nois sorprenents.

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús