Educació rectifica i limita el Facebook a l’aula

S’ha acabat la barra lliure des de classe a les xarxes socials i als programes d’intercanvi d’arxius. Pocs dies després que aquest diari es fes ressò de la preocupació dels pares per l’ús indegut que molts alumnes fan del Facebook des dels ordinadors portàtils, la conselleria d’Educació ha decidit refer de cap i de nou la política d’accés a aquesta mena de programes. Ara, per defecte, l’accés a les xarxes socials des de la seixantena d’escoles i instituts que formen part del programa eduCAT 1×1 està bloquejat. Si un centre ho demana explícitament, se li obre l’accés.

Un informe intern sobre el trànsit d’internet en hores de classe ha confirmat el que ja era una evidència: les xarxes socials es fan servir més per al joc i per xatejar que per a una altra cosa. Una de les webs més visitades és Softonic, dedicada a la descàrrega de jocs gratuïts. Els alumnes hi entren des de l’aula. Ningú no tira la tovallola, però la realitat és que l’ús pedagògic de les eines 2.0 continua sent utòpic. Davant la poca amplada de banda de la majoria de connexions, Educació prefereix tocar de peus a terra i limitar l’ús de tots els programes que puguin alentir la connexió.

El més curiós és que el responsable del programa eduCAT va fer públic el canvi de rumb amb un comentari a l’Ara.cat. Encès pel debat que va generar una enquesta digital sobre l’ús del Facebook a classe, Xavier Kirchner va penjar aquest comentari al fòrum del diari: “El que s’ha fet no és tancar per a tothom l’accés a les xarxes socials dels ordinadors del projecte eduCAT1x1, sinó deixar la prohibició com a opcional a criteri dels centres, com sempre ha estat, però amb el valor per defecte tancat. Si un centre vol obrir l’accés només cal que ho demani. La raó per fer-ho no és ideològica, és pragmàtica. Gairebé un 10% del tràfic dels centres a internet correspon a unes URL de xarxes socials. Estem treballant per augmentar l’amplada de banda de la connexió dels centres a internet, però la que hi ha avui és insuficient en molts dels casos. Per millorar la situació intentem limitar tota mena d’usos que no corresponguin a finalitats clarament educatives. Personalment opino que cal educar l’alumnat en l’ús competent de les xarxes socials i altres serveis que ens dóna avui internet, però també s’ha d’admetre que aquesta feina no és fàcil”. Ahir, per telèfon, Kirschner va confirmar que és l’autor del comentari.

El bloqueig, per majoria
Casualment, Educació va aprovar la mesura un parell de dies després que l’ARA obrís el debat sobre l’ús del Facebook a classe amb el reportatge “El mestre, jo… i els meus 300 amics”. Una enquesta a l’Ara.cat preguntava: “S’haurien de bloquejar el Facebook i les altres xarxes socials ordinadors portàtils dels alumnes en hores de classe?” Dels 1.357 participants, un 80% van votar que sí perquè “el Facebook distreu”. Un 11% creuen que és possible educar amb el Facebook, però consideren que els mestres no estan “preparats”. Només un 8% són partidaris de deixar obert el Facebook. Fa només unes setmanes, el director general d’educació bàsica i batxillerat, Jaume Graells, en una entrevista a l’ARA, va defensar l’ús obert del Facebook i de les eines 2.0. “No podem tancar les portes al món real”, va dir llavors Graells.

2 comentaris

  • Almodis Orellana

    24/12/2010 20:51

    Crec que el que és important és el fet de deixar a criteri del centr el fet de tenir disponible o no el facebook als ordinadors.
    Com tot, les xarxes socials poden ser una eina potencial a l’aula, o una distracció i una font de problemes.
    Però tal i com ens va demostrar la Sònia Domenec de l’institut Castellar de Castellar del Vallès, facebook pot ser una gran eina per treballar a l’aula.
    Podeu veure la seva experiència a:

    http://www.iescastellar.cat/

  • joan palmer mas

    22/12/2010 0:04

    Felicitats per l’article. Tansols un apunt: softonic no és només una web exclusiva de descàrrega de jocs. Hi ha infinitat de programari de tots els aspectes i utilitats. Els jocs en són una petita part. apa, adéusiau!

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús