El Facebook es cola a l’escola

Més de 100.000 alumnes catalans estudien cada dia amb un ordinador portàtil a classe. Amb el Facebook o el Messenger, distreure’s és més fàcil que mai i els pares tenen la sensació que els fills, més que aprendre juguen.

“Els pares sóc escèptics perquè no saben que fan els nens; veuen que fan servir molt el Facebook i tenen la imatge que juguen a classe”. És l’opinió del director d’un institut recollida en un informe del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu. El document dibuixa un escenari ple de dubtes als centres on s’aplica el pla eduCAT1x1, sobretot per la falta de formació dels mestres i per la gran quantitat de problemes tècnics. Sovint es penja la connexió a internet i els professors han de donar classe amb fotocòpies.

Catalunya ha començat la revolució digital a les aules abans que ningú. I ja s’ha trobat amb els primers desafiaments. Les xarxes socials són i han de ser un gran recurs educatiu, però, de moment, els mateixos docents admeten que no estan preparats per assumir el repte. La conselleria d’Educació argumenta que Catalunya és la comunitat autònoma que forma més mestres, però la realitat demostra que l’esforç no és suficient. “El Facebook i les altres xarxes socials han entrat a l’aula i ningú no ens ha ensenyat com treure’n partit, com incorporar-les al procés educatiu, com donar-hi la volta i deixar de veure-les com una amenaça”, es lamenta un professor.

Podeu llegir el reportatge sencer a l’edició en paper.

10 comentaris

  • Dolores Muñoz

    04/03/2011 14:02

    Més idees en la linia de Ferran, que em sembla molt bona:
    Penjar videos relacionats amb el temari. A youtube es pot trobar de tot… o fotos, o esquemes, o petits textos… Fer arribar la informació de manera més “divertida” pot ser una gran eina motivadora

  • Josep-Manel Alarcó Vicent

    28/12/2010 21:34

    Diuen que el Google és liberal i el Facebook conservador, efectivament el de la meva escola i el meu estan plens de comentaris més apropiats per a la “Operación triunfo”, “Gran hermano” o els espais de la Belén Rueda.

  • Francesc G.F

    12/12/2010 2:04

    Les possibilitats que ofereixen les noves tecnologies en l’àmbit educatiu permeten com mai repensar les metodologies que emprem a l’aula. Modificant l’organització de l’aula, utilitzant tècniques de treball cooperatiu, assolint els continguts treballant per projectes i donant més protagonisme al treball dels alumnes, potser (jo diria que segur) aconseguiríem més motivació, menys distorsió i millors resultats, la nostra feina no és entretenir als alumnes ni tenir-los callats (m’imagino que algú ho havia de dir).
    Els problemes tècnics hi són, la manca d’experiència dels docents alhora de treballar amb ordinadors també (que li diguin al coordinador TAC de cada centre), però insisteixo, la introducció de les TIC als centres no és cap capritx, és una necessitat social i al meu entendre arriba amb cert retard.
    Resulta evident que la introducció d’aquestes tecnologies no es farà d’un dia per l’altre, que es cometran errors, que es corregiran, i que d’aquí uns anys per als nostres alumnes resultarà tan normal treure el seu portàtil per fer classe com ho és per a molts professionals fer-ho ara. I sinó és així malament, l’analfabetisme ja no vol dir no saber llegir ni escriure, ara mateix ja vol dir no saber guardar un fitxer en una carpeta o no saber enviar un correu electrònic.
    Ens pot agradar més o menys però tot indica que ja fa un temps que hem entrat de ple a l’era del tractament digital de la informació, amb tot el que suposa l’escola no en pot quedar al marge. Canvi de tecnologia, canvi de metodologia, sempre ha estat així.

  • Maria

    11/12/2010 0:33

    Falta de formació per el professorat? ja fa temps que estan en marxa els cursos sobre les TICs i les TAC.
    Per altra banda, tota la canalla que acostuma a distorsionar la classe estarà més entretinguda i fins i tot callada. Potser es podrà fer classe millor.

  • Manuel

    08/12/2010 20:40

    Malauradament a la canalla la motiva més “una pilota” que una classe de física mecànica; l’ordinador portàtil, tal com s’ha introduït a l’escola és com posar la pilota dins de l’aula. És clar que els hem de ensenyar a ser responsables però, i mentrestant?. Clar que hem d’aprofitar les TICs per a la formació però calia fer-ho d’una altra manera, segurament menys costosa per a l’administració, com seria “un ordinador un nen”….fix a classe, amb les proteccions habituals existents en les xarxes corporatives (filtres, privilegis limitats per als usuaris,…). Tal com està ara és gairebé impossible establir aquestes proteccions.
    I vull aclarir que no tinc cap aversió a les TICs, en sóc professional i “toco” ordinadors des de finals dels anys setanta.

  • Francesc G.F

    08/12/2010 18:50

    Que els ordinadors entrin a les aules respon a una necessitat social, no és un capritx, hem d’educar utilitzant la tecnologia que hi ha a les llars, als comerços, a les empresses,… crec que no és negociable.
    El que sembla que vol recollir aquest article és que hem dotat les aules d’un nou element capaç de distreure qualsevol alumne. Estic segur que aquest problema, provocat per les infinites possibilitats que ofereix la xarxa, el compartim les escoles, les famílies, les empreses i qualsevol espai on hi hagi un ordinador amb accés a internet i una persona que hagi d’estar fent alguna cosa que per els motius que siguin el motivi poc o gens. Així que no és un problema exclusiu dels alumnes, és un problema que afecta a bona part de la nostra societat, pares, mares mestres, metges, jutges i bombers.
    Així que m’imagino que entre tots trobarem la manera de motivant-se prou per fer el que toca quan toca i després si ens volem distreure amb una mosca (com “abans”) o amb el facebook o amb els diaris esportius o tancar la màquina i anar a passejar, doncs que ho puguem fer.
    Això ho podem aprendre i ho podem ensenyar a l’escola, a casa, acompanyats i solets, només fa falta que ens en adonem.

  • Jordi

    07/12/2010 21:58

    Des dels serveis tècnics del projecte educat1x1. cat es pot bloquejar l’accés a totes les xarxes socials des de la connexió educat1x1 que utilitzen els alumnes als centres educatius. Aixi s’ha fet des del nostre centre i funciona perfectament. Només cal que els centres ho sol·licitin.

  • Manuel

    07/12/2010 20:39

    La meva filla es una de les damnificades de la campanya 1×1 de la conselleria. Van estar quasi dos mesos sense que funcionessin els llibres digitals. Vam haver de comprar llibres de suport mentre no funcionaven!.
    Per altra banda em consta que durant la classe alguns companys connecten al Facebook i amb Messenger, com era esperarable.
    La meva generació jugàvem als “barcos” a classe però si ens enxampaven, malament. Amb els PCs és com posar el tauler al pupitre.
    A banda, a l’escola dels meus fills en una mateixa classe hi ha dos sèries d’ordinador, tenien que ser iguals però no només són dos models diferents de portàtils, sinó que uns corren en WINXP-SP3 i els altres en WIN7. Tot per a fer les coses més fàcils al mestres i a qui hagi d’administrar de xarxa del d’institut.
    Per latra banda, a cinquè de primària ja anaven amb calculadora i ara són incapaços de dividir mentalment 36 entre 6. Amb l’ús sistemàtic de l’ordinador com única eina a clase, l’ús de correctors ortogràfics farà que l’ortografia ja ara dolenta passarà a ser pèssima. Després passarem a ser dels primers en informatització de l’ensenyança obligatòria però baixarem en cara més en resultats obtinguts
    Per acabar hi ha el problema dels jocs, que també se’n instal•len, perquè són administradors, i hi juguen quant volen i no són el tetris precisament. A més a casa la consola portàtil i la videoconsola els hi pots confiscar però el Netbbok “és seu” i per a l’escola i a veure qui és el “macu” que els hi “segresta”
    Es que n’hi ha que són uns genis.

  • Luz Hernández Jabardo

    06/12/2010 20:48

    Ho sento, però Catalunya no ha començat la revolució digital “abans que ningú”. Extremadura i Andalucia ho vanf er abans al aplicar el programa 2.0 del Ministeri d’Educació. I a la vegada que Catalunya ho van fer Aragó, Galicia, Canarias, Castilla la Mancha i Astúrias- Hi ha una diferència cabdal en al seva iomplantació, mentre que Anaducia i Extremadura van carregar amb les despeses del ordinadors portàtils del alumnes, Catlunya ha obligat a les families a contribuir amb el 50% del cost dels ordinadors.

  • Ferran

    06/12/2010 13:13

    Tinc una proposta per utilitzar el facebook a classe per tasques educatives o si més no controlar aquest fenomen.

    Si tots els alumnes es creen un compte de facebook exclusiu per a l’escola on només hi tindran d’amistat als companys de classe i el mestre, es pot utilitzar el xat per fer debats o utilitzar el mur per entregar treballs… La qüestió és que si estan connectats a aquest facebook exclusiu per l’escola només podran comunicar-se amb els seus companys i el mestre (facebook només permet connectar-te a un compte a la vegada), el qual podrà controlar qui està connectat al facebook gràcies al xat.

    Si la classe és de 25 discents el mestre al xat haurà de tindre 25 amistats connectades, d’aquesta manera sabrà que estan connectats al facebook però estaran controlats. Si algun dels discents parla pel xat amb algun company el mestre ho podrà veure perfectament ja que al xat es veurà que aquests passen d’estar inactius a actius.

Comenta

*

(*) Camps obligatoris

L'enviament de comentaris implica l'acceptació de les normes d'ús